Kennis en inspiratie voor marketing, strategie en positionering

VERTROUWEN: DE BELANGRIJKSTE KERNWAARDE DIE ELK BEDRIJF ZOU MOETEN HEBBEN

sanko20211021HRZW 0005Wat komt te voet en gaat te paard? Juist ja, vertrouwen.
Vertrouwen is toch wel de belangrijkste kernwaarde die elk zichzelf respecterend bedrijf zou moeten omarmen. Het is de kernwaarde die je niet expliciet op je website hoeft te vernoemen, liever niet zelfs. Ik ga er namelijk vanuit dat de fundering van je bedrijf dat vertrouwen is. Dat je op basis van die fundering je business runt. Toch is vertrouwen niet voor ieder bedrijf vanzelfsprekend. Dat ligt aan de branche die als onbetrouwbaar ervaren wordt, of juist reputatieschade heeft opgelopen. Wat meer voor de hand ligt, is dat de dienstverlening te wensen over laat. Weet jij al wat je kan doen aan het opbouwen van vertrouwen in jouw business?

authentieke keuzes: Wat is vrijheid voor jou? 

sanko20211021HRZW 0006Voor mij staat ondernemerschap gelijk aan vrijheid. Vrijheid om mijn eigen keuzes te maken als ondernemer. Vrijheid om in te spelen op de ontwikkelingen in mijn vakgebied en mijn expertise in te zetten bij die organisaties die hier behoefte aan hebben. Vrijheid om te kiezen dat ik een marketingadviseur ben, en dat ik werk met groeiende bedrijven die innovatie voorop stellen. 

Het thema vrijheid kwam ook voor in het biografisch interview dat Pieter Buss, media-expert voor PR en publiciteit en oprichter van Bureau Busskruit, bij mij afnam. Het gaat over de vrijheid van keuzes hebben. Ik heb die vrijheid gevoeld en geniet nu dagelijks van deze keuzes. Ook jij als ondernemer hebt de mogelijk om de juiste keuzes te maken. Kom uit de waan van de dag en maak die keuzes die jou helpen jouw bedrijf te laten groeien. 

“Veel ondernemers leven volgens de waan van de dag. Ik help hen met de vraag of ze nog op het juiste spoor zitten. Ik kijk van buiten naar binnen en pel af tot de kern. Van daaruit bouwen we weer op, met een strategie die bij jouw bedrijf past."

Lees verder voor het hele biografisch interview... 

IDENTITEIT VAN JE BEDRIJF: Hoe zorg jij voor de juiste geloofwaardigheid?

sanko20211021LRZW 0026De juiste geloofwaardigheid is cruciaal voor een bedrijf. Het heeft invloed op de omzet, de klanten, het personeel en de marktpositie van het bedrijf. Maar hoe zorg je nu voor de juiste geloofwaardigheid? Welke elementen moet je hierin meenemen als ondernemer en waar heb je invloed op? In dit blog ga ik in op de bedrijfsidentiteit en de belangrijkste kenmerken van geloofwaardigheid. Zodat jij ook vanuit visie naar meer business kan groeien.

Strategie met impact: waar leg jij de focus?

sanko20211021HRZW 0011“Zonder strategie geen toekomst” kopte De Ondernemer nog in 2016. En daaronder; “Strategie is onontbeerlijk om als ondernemer verder te komen”. Deze krantenkop had prima in 2021 geschreven kunnen worden of zelfs in 2030. Het inzetten van een strategie is namelijk nog steeds onontbeerlijk. En toch is er veel veranderd, waaronder; de wereld, de markt, de onderneming en de ondernemer zelf. We staan anders in het leven en het leven zelf is veranderd. Flexibiliteit, aanpassingsvermogen en leiderschap zijn belangrijke elementen geworden. Organisaties moeten wendbaar zijn en willen impact leveren. Maar hoe zorg je ervoor dat je met jouw organisatie de juiste strategie uitzet die deze elementen bevat? Oftewel, waar leg jij de focus op?

Branding en positionering: De beste tips voor een boost van jouw branding

sanko20211021LRcolor 0014Zelfstandig ondernemers worstelen vaak met het vinden van de juiste positionering op de markt. Met als gevolg dat de boodschap niet consistent is en de ideale doelgroep niet wordt bereikt. Jouw onderneming neerzetten als nieuw merk is ook een uitdaging. Want waar kun je nu het beste beginnen en hoe profileer je jezelf zodanig dat het ook direct resultaat oplevert.

ALS JE VERHAAL MAAR HELDER IS...

Isla Frisse Blik kleur 15Een tijdje terug werd ik gebeld door collega marketeer Chantal Bannink, eigenaar van Lentebloesem Marketing & Events. Of ik een gastblog voor haar klanten wilde schrijven over de basis elementen van een goede positionering. Missie, Visie en Kernwaarden. Dat doe ik natuurlijk graag en zo ontstond dit gastblog: Als je verhaal maar helder is... 

Mijn frisse blik: terugblik op een jaar ondernemerschap 

Isla Frisse Blik kleur 13Een jaar geleden, augustus 2020, is Frisse Blik marketingadvies ontstaan. En bij het ontwikkelen van een bedrijf hoort een toepasselijke naam. Een die duidelijk maakt wat je doet en wat je kunt betekenen. "Wat doe ik dan precies? Waar ben ik goed in en waar help ik bedrijven graag mee?" Die vragen spookte door mijn hoofd bij het bedenken van een passende naam.

DE MEEST GEHOORDE MARKETINGPRIORITEITEN: NOG DIT JAAR VAN VISIE NAAR MEER BUSINESS 

Isla Frisse Blik kleur 8“Waar sta ik met mijn doelen die ik voor ogen had in januari? En hoe zit het met de targets die ik voor mijzelf en mijn onderneming heb gesteld?” Rake vragen die iedere ondernemer zichzelf zou moeten stellen. Vooral op het gebied van marketing hebben veel ondernemers prioriteiten gesteld. Hoe staat het daarmee?

Positionering: een sterk merk met een helder verhaal

Isla Frisse Blik kleur 13Hoe positioneer jij jouw onderneming in de markt? En hoe zorg je ervoor dat je opvalt tussen de anderen? Een unieke positionering maakt het verschil in elke concurrerende markt. Maar hoe kom je tot de juiste positie en hoe pak je dit aan?

Goede voornemens: hoe het stellen van doelen bijdraagt aan een krachtige strategie

Isla Frisse Blik kleur 4Elk jaar vragen we elkaar in januari “ wat zijn jouw goede voornemens voor het nieuwe jaar”. Als individu, maar ook als ondernemer of zelfs als bedrijf kun je goede voornemens hebben. Doelen die je wilt behalen, plannen die je wilt uitwerken. Het gevaar bij goede voornemens is dat het bij de voornemens blijft. De kracht zit hem in de strategie. 

Het ideale stappenplan: 9 tips hoe je het meeste uit je business haalt

Isla Frisse Blik kleur“Ik heb net een nieuw bedrijf aangekocht en nu? Dat bedrijf runnen dat kan ik wel, daar maak ik me geen zorgen over. Maar hoe zorg ik nou dat ik het meeste uit de business haal? Hoe kan ik dit nieuwe bedrijf zo goed mogelijk in de markt zetten?” Deze vragen stelde een ondernemer mij vorige week. En het zijn terechte vragen. Een bedrijf runnen is een ding, maar het ook goed in de markt zetten is een tweede.  

Isla Frisse Blik 9

Heb je vragen over bovenstaande onderwerpen? Of wil je een afspraak maken?

Meer blogs ontvangen? Meld je via onderstaande button aan en ontvang de blogs direct in jouw inbox.