DE FRIS AANPAK 

Fase 1: FOCUS

We focussen op de huidige situatie. We inventariseren en maken een 0-meting.

  • Wat is de positie in de markt volgens de organisatie zelf?
  • Zijn de visie, missie en strategie helder?
  • Wat is het huidige aanbod? En sluit dit aan op de doelgroep en het initiële plan?
  • Kennen we de meerwaarde van de organisatie voor de klant?
  • Weten we wat het onderscheidend vermogen is ten opzichte van de concurrent?

In een aantal strategiesessies nemen we met elkaar het bedrijf als merk onder de loep. Waar staat de organisatie voor en met welk doel?
Pijlers die we in kaart brengen zijn:

  • Huidige positionering
  • Visie, missie en kernwaarden
  • Doelgroepen
  • Onderscheidend vermogen en meerwaarde
  • Huidig aanbod
  • Initiële plannen
  • Why: Waarom doe je wat je doet?

We sluiten deze fase af met een gedegen uitgangspunt voor en grip op de positionering van het bedrijf. Een glasheldere visie en missie: het fundament voor je strategie.

Fase 2: RICHTING

We ontwerpen de ambitie en strategie. Vanuit de heldere positie bepalen we de richting en formuleren we de stip op de horizon: de ambitie.

  • Waar wil je naartoe met de organisatie?
  • Wanneer zijn we succesvol?
  • Welke doelstellingen verbinden we daaraan?
  • Voor wie doen we het? Bereiken we de klant wel?
  • Welke opdrachten willen we binnenhalen?

De ambitie werken we uit in doelstellingen (bedrijf, marketing, communicatie) die we afstemmen op de organisatiedoelen.

De bouwstenen die we samen uitwerken voor de strategie zijn:

  • Ambitie
  • Doelstellingen
  • Ideale doelgroep
  • Meerwaarde (USP: Unique selling proposition/points)

Frisse Blik maakt op basis hiervan een concrete strategie met een kapstok voor de positionering, marketing en communicatie. Een meetlat voor toekomstige beslissingen. De strategie geeft focus en duidelijkheid, zowel intern als extern.

Fase 3: IMPACT

We concretiseren de strategie. Wat is er nodig om van A (huidige positie) naar B (gewenste positie) te komen?

De strategie wordt vertaald naar de verschillende bedrijfsonderdelen, zoals: communicatiestrategie, online-marketingstrategie, contentstrategie, salesstrategie en een algehele onlinestrategie. Huidige marketing- en communicatie nemen we onder de loep en eventuele ‘gaps’ worden geïdentificeerd.

Dit resulteert in concrete acties en een plan van aanpak voor de verschillende bedrijfsonderdelen. Betrokken medewerkers worden waar nodig gecoacht en geadviseerd.

De implementatiefase op een rij:

  • ‘Gaps’ identificeren
  • Doorvertaling strategie naar bedrijfsonderdelen
  • Nieuw marketingplan en communicatiestrategie
  • Plan van aanpak met concrete acties
  • Begeleiding medewerkers bij uitrollen plan
  • Advies bij de praktische implementatie

Fase 4: STUCTUUR

We richten ons op de structuur van de implementatie. Op die manier verankeren we de nieuwe strategie in de organisatie.

Structuren en templates werken we uit. We evalueren en sturen bij als dat nodig is.

Hier kun je op rekenen in deze fase:

  • Begeleiding bij het uitrollen van de plannen
  • Advies bij de praktische implementatie
  • Coaching voor de betrokken medewerkers
  • Sparring en advies voor directie en DGA
  • Duidelijkheid en structuur in de dagelijkse uitvoering

Het resultaat?

Een stevige positionering extern én intern. Een gedeelde visie en een strategie die werkt.

 

Kies voor een Frisse Blik op je business.

 

Stuur een mail

 

Plan een afspraak

Stappenplan

Focus:

we inventariseren de huidige situatie en brengen het DNA van je bedrijf in kaart. Het resultaat? Een glasheldere visie.

Richting:

we bepalen de richting en ontwikkelen de strategie. Het resultaat? De stip op de horizon is gezet en we weten hoe we die bereiken.

Impact:

we vertalen de strategie door naar de verschillende bedrijfsonderdelen. Het resultaat? Elke bedrijfsonderdeel is betrokken en heeft een concreet plan van aanpak.

Structuur:

we verankeren de nieuwe strategie in de organisatie. Daarvoor werken we structuren en templates uit. En waar nodig coach, begeleid en adviseer ik. Het resultaat? Een stevige positionering extern én intern. Een strategie die werkt. En een team dat weet wat hij/het doet. En collega’s die weten wat ze doen.

aan de slag

Frisse Blik heeft met diverse MKB-organisaties gewerkt. Elk met hun eigen behoefte om vanuit visie naar meer business te gaan met een marketing en communicatie strategie die bij hen past. Die hen als specialisten op hun vakgebied profileert en zorgt voor de juiste zichtbaarheid. 

Ze wilden een plan voor alle communicatie. Dat de marketing en communicatie integraal aangepakt werd en dat marketing activiteiten en communicatie die ze inzetten op dezelfde lijn zou zitten. Lees hier alvast de klantverhalen. 

Geïnteresseerd om meer te weten hoe je dit kunt aanpakken?