Met de FRIS-methode vanuit visie naar meer business

Fase 1  FOCUS

Allereerst focussen we op de huidige positionering; wat is de positie in de markt? Zijn de visie, missie en strategie helder? Wat is het huidige aanbod en in hoeverre sluit dit aan op de doelgroep en het initiële plan? Kennen we de meerwaarde van de organisatie voor de klant en weten we het onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrenten?

In een aantal strategiesessies nemen we met elkaar het bedrijf als merk onder de loep, inclusief de visie, missie en branding. Waar staat de onderneming voor? En met welk doel?

  • Huidige positionering
  • Visie, missie, kernwaarden
  • Doelgroep
  • Onderscheidend vermogen en meerwaarde
  • Huidige aanbod
  • Initiële plannen
  • Why (waarom doe je wat je doet)

Met als resultaat een gedegen uitgangspunt en grip op de positionering van het bedrijf met een heldere visie en missie.

Fase 2  RICHTING

Daarna bepalen we de richting en formuleren we de stip op de horizon. We bespreken de waarde propositie en de bedrijfsstrategie. Werken de marketingdoelstellingen uit en stemmen deze af op de bedrijfsdoelen. En niet te vergeten de ambitie; waar wil je naartoe met de organisatie? Wanneer zijn we succesvol? Welke doelstellingen verbinden we daaraan?

We werken dit in een aantal strategiesessies gezamenlijk uit. Welke strategie verbinden we aan de doelstellingen en hoe gaan we deze meetbaar maken.

Daarna gaat Frisse Blik aan de slag gaat om dit tot een concrete marketing communicatie strategie uit te werken. Waarbij de intentie ligt om een heldere kapstok te creëren zodat deze als 'meetlat' kan fungeren voor alle toekomstige beslissingen voor de positionering, marketing en communicatie. 

  • Ambitie
  • Doelstellingen 
  • 'Kapstok' 

Met als resultaat een duidelijke richting en een heldere ambitie. We hebben routes uitgewerkt die zijn afgestemd op de bedrijfsstrategie. En daarnaast concrete doelstellingen en mooi uitgewerkte succes situaties die we straks willen zien. Waarbij we zowel naar meetbare resultaten zoals kpi kijken als naar merkbare resultaten zoals gedrag en sfeer. De stip op de horizon is gezet. 

Fase 3  IMPACT

In deze fase concretiseren we het strategisch marketingplan. We werken de strategie verder uit en bespreken per bedrijfsonderdeel hoe dit verder opgepakt kan worden. Waarbij we de huidige marketing en communicatiekanalen ook onder de loep nemen en eventuele ‘gaps’ identificeren. Daarbij vertalen we de strategie naar de verschillende onderdelen zoals een communicatiestrategie, online marketing strategie, content strategie, sales strategie en algehele online strategie. 

  • ‘Gaps’ identificeren
  • Nieuwe strategie
  • Nieuw marketingplan en communicatiestrategie
  • Plan van aanpak 

 Met als resultaat een duidelijke marketingplan met een plan van aanpak dat direct te implementeren is. 

Fase 4 STUCTUUR

In deze laatste fase rollen we de nieuwe strategie ook daadwerkelijk uit. We concretiseren de strategieën per bedrijfsonderdeel en houden de uitvoering nauwlettend in de gaten. De nieuwe strategie wordt toegepast op de marketingkanalen en communicatie. De medewerkers die hierbij betrokken zijn worden gecoacht en geadviseerd waar nodig. Tussentijds wordt er geëvalueerd en bijgestuurd waar nodig.

  •  Concretiseren plan
  • Begeleiding bij uitrollen plan per bedrijfsonderdeel
  • Advies bij praktische implementatie
  • Advies bij aanpassen marketingkanalen
  • Coaching voor betrokken medewerkers
  • Sparring en advies voor directie en DGA. 

 Met als resultaat dat de nieuwe strategie binnen alle bedrijfsonderdelen is geïmplementeerd. En alle marketingkanalen erop zijn aangepast.

Wil jij ook van visie naar meer business? Of ben je benieuwd naar wat deze methode voor jouw onderneming kan betekenen? Neem dan contact op. 

Contact opnemen 

Stappenplan

Focus

Een heldere merkidentiteit en de juiste klanten. De focus op jouw bedrijf voor een helder fundament en jouw doelgroep voor de perfecte verbinding.

Richting

Een scherpe ambitie en duidelijke doelen. Het formuleren van de juiste ambitie om de richting te bepalen.

Impact

Een concrete strategie. De impact die de merkidentiteit en ambitie hebben op jouw huidige marketing.

Structuur

Implementatie van de strategie. Het implementeren van de strategie met een concreet plan van aanpak en structuur aanbrengen in de communicatie en werkwijze van de professionals.  

aan de slag

Frisse Blik heeft met diverse MKB-organisaties gewerkt. Elk met hun eigen behoefte om vanuit visie naar meer business te gaan met een marketing en communicatie strategie die bij hen past. Die hen als specialisten op hun vakgebied profileert en zorgt voor de juiste zichtbaarheid. 

Ze wilden een plan voor alle communicatie. Dat de marketing en communicatie integraal aangepakt werd en dat marketing activiteiten en communicatie die ze inzetten op dezelfde lijn zou zitten. Lees hier alvast de klantverhalen. 

Geïnteresseerd om meer te weten hoe je dit kunt aanpakken?