Fase 1 FOCUS
Allereerst focussen we op de huidige positionering; wat is de positie in de markt? Zijn de visie, missie en strategie helder? Wat is het huidige aanbod en in hoeverre sluit dit aan op de doelgroep en het initiële plan? Kennen we de meerwaarde van de organisatie voor de klant en weten we het onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrenten?
In een aantal strategiesessies nemen we met elkaar het bedrijf als merk onder de loep, inclusief de visie, missie en branding. Waar staat de onderneming voor? En met welk doel?
- Huidige positionering
- Visie, missie, kernwaarden
- Doelgroep
- Onderscheidend vermogen en meerwaarde
- Huidige aanbod
- Initiële plannen
- Why (waarom doe je wat je doet)
Met als resultaat een gedegen uitgangspunt en grip op de positionering van het bedrijf met een heldere visie en missie.
Fase 2 RICHTING
Daarna bepalen we de richting en formuleren we de stip op de horizon. We bespreken de waarde propositie en de bedrijfsstrategie. Werken de marketingdoelstellingen uit en stemmen deze af op de bedrijfsdoelen. En niet te vergeten de ambitie; waar wil je naartoe met de organisatie? Wanneer zijn we succesvol? Welke doelstellingen verbinden we daaraan?
We werken dit in een aantal strategiesessies gezamenlijk uit. Welke strategie verbinden we aan de doelstellingen en hoe gaan we deze meetbaar maken.
Daarna gaat Frisse Blik aan de slag gaat om dit tot een concrete marketing communicatie strategie uit te werken. Waarbij de intentie ligt om een heldere kapstok te creëren zodat deze als 'meetlat' kan fungeren voor alle toekomstige beslissingen voor de positionering, marketing en communicatie.
- Ambitie
- Doelstellingen
- 'Kapstok'
Met als resultaat een duidelijke richting en een heldere ambitie. We hebben routes uitgewerkt die zijn afgestemd op de bedrijfsstrategie. En daarnaast concrete doelstellingen en mooi uitgewerkte succes situaties die we straks willen zien. Waarbij we zowel naar meetbare resultaten zoals kpi kijken als naar merkbare resultaten zoals gedrag en sfeer. De stip op de horizon is gezet.
Fase 3 IMPACT
In deze fase concretiseren we het strategisch marketingplan. We werken de strategie verder uit en bespreken per bedrijfsonderdeel hoe dit verder opgepakt kan worden. Waarbij we de huidige marketing en communicatiekanalen ook onder de loep nemen en eventuele ‘gaps’ identificeren. Daarbij vertalen we de strategie naar de verschillende onderdelen zoals een communicatiestrategie, online marketing strategie, content strategie, sales strategie en algehele online strategie.
- ‘Gaps’ identificeren
- Nieuwe strategie
- Nieuw marketingplan en communicatiestrategie
- Plan van aanpak
Met als resultaat een duidelijke marketingplan met een plan van aanpak dat direct te implementeren is.
Fase 4 STUCTUUR
In deze laatste fase rollen we de nieuwe strategie ook daadwerkelijk uit. We concretiseren de strategieën per bedrijfsonderdeel en houden de uitvoering nauwlettend in de gaten. De nieuwe strategie wordt toegepast op de marketingkanalen en communicatie. De medewerkers die hierbij betrokken zijn worden gecoacht en geadviseerd waar nodig. Tussentijds wordt er geëvalueerd en bijgestuurd waar nodig.
- Concretiseren plan
- Begeleiding bij uitrollen plan per bedrijfsonderdeel
- Advies bij praktische implementatie
- Advies bij aanpassen marketingkanalen
- Coaching voor betrokken medewerkers
- Sparring en advies voor directie en DGA.
Met als resultaat dat de nieuwe strategie binnen alle bedrijfsonderdelen is geïmplementeerd. En alle marketingkanalen erop zijn aangepast.
Wil jij ook van visie naar meer business? Of ben je benieuwd naar wat deze methode voor jouw onderneming kan betekenen? Neem dan contact op.