Intenties worden tegenwoordig harder beloond dan resultaten. Wat betekent dat voor jouw strategie?
We willen wel, maar de eerste stap zetten is lastig. Het lijkt wel alsof we daar tegenwoordig iets op hebben gevonden, het belonen van de intentie. Steeds vaker hoor je bemoedigende antwoorden of zelfs ronduit overwinningskreten als iemand zijn intenties uitspreekt. “Ik ga echt meer sporten”, “Wauw goed zo, lekker bezig!” of “Ik wil echt minder werken.” “Wat goed van je dat je dit doet”. De intentie is nog niet uitgesproken of we staan al juichend langs de kant. Fijn dat we zo positief zijn naar elkaar, maar wat betekent dit voor het zetten van de eerste stap? Wat gebeurt er dan met de strategie? Het grote gevaar dat hierin schuilt is dat de strategie niet meer wordt uitgevoerd en het einddoel niet behaalt.
De eerste stap zetten
Sporten, afvallen, meer tijd voor jezelf nemen, minder hard werken. Voor elk van deze acties moet de eerste stap gezet worden. Dit geldt ook voor een goed bedrijfsplan of een marketingstrategie.
Het begint bij de mindset zei een ondernemerscoach laatst tegen mij en daar heeft hij helemaal gelijk in. Als we patronen niet willen doorbreken gebeurt er niets en grijp je net zo hard weer naar die zak snoep of plan je die agenda weer vol werkafspraken. Het gaat om die eerste stap zetten en zorgen dat je de juiste focus hebt.
Hoe je die focus krijgt? Creëer het juiste doel, een doel dat jij graag wilt behalen. Want als jouw doel groot genoeg is dan zorg jij er wel dat je een weg vind om daar te komen.
De weg ernaar toe
Met een helder doel voor ogen kom je al snel tot de volgende uitdaging en dat is het concretiseren. Want wat betekent dit doel precies? Hoe omschrijf je dit en hoe breek je het op in stukjes? Wanneer ben je succesvol? En hoe weet je of je op de goede weg zit?
“Make it SMART”
“Make it SMART” is een veel gehoorde uitspraak voor het stellen van doelen. Maak het Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Oftewel, wees zo concreet mogelijk in het omschrijven van jouw doelen. Dit zorgt ervoor dat je het helder voor je ziet, je anderen gemakkelijk meeneemt in jouw plannen en dat je goed nadenkt over het doel op zich en het behalen ervan.
De juiste succesfactoren inbouwen is nog zo’n cruciale. Hoe weet je dat je succesvol bent? Welk gedrag zien we dan en hoe meten we dit?
Vul hiervoor eens de volgende kolommen in:
- Strategisch thema (waar wil je succesvol in zijn?)
- Kritische Succesfactor (welk succes wil je zien?)
- Resultaat Key Performance Indicators (hoe meten we het resultaat en of we op de goede weg zitten?)
De grootste uitdaging bij een goede strategie is de implementatie
Zoals we weten zijn nieuwe gewoontes, plannen of doelen bedenken gemakkelijk, ze ook daadwerkelijk implementeren is een tweede. Er wordt wel eens gezegd dat je gemiddeld 30 dagen nodig hebt voor een nieuwe gewoonte is ingesleten en het oude patroon doorbroken.
Wat is er voor nodig om die intenties om te zetten naar concrete acties?
Om even in het sportregime te blijven hieronder een voorbeeld om dit complete plan verder uit te werken:
- Omschrijf je goede voornemen
“ik wil sportiever worden” - Concretiseer het doel
“ik wil 2x per week sporten” - Wees zo specifiek mogelijk
“als ik op dinsdag en donderdag klaar ben met werken trek ik mijn hardloopschoenen aan en ga ik hardlopen.” - Bouw extra maatregelen in
“ik zet ’s morgens alvast mijn hardloopschoenen klaar” - Zorg voor een goede beloning
Na het hardlopen mag ik die favoriete serie kijken
Hoe pakken we dit aan?
Met Frisse Blik kijk ik eerst naar de intenties die de organisatie heeft. Welke plannen zijn er, wat is er van gekomen en hoe realistisch is die ambitie? Van daaruit werken we een strategisch plan uit wat direct zo concreet is dat je het de volgende dag kunt oppakken en implementeren.
Waarom het dan wel succesvol is? Omdat we de doelen concreet hebben gemaakt en direct bekeken hoe het eruit ziet als we succesvol zijn. Hoe we de ontwikkeling kunnen meten en hoe we met elkaar communiceren om dit samen op te pakken.
Hoe zit het met jouw intenties? Blijft het hierbij of ga je over tot het daadwerkelijk aanpakken van jouw ingesleten gewoontes?
AFSPRAAK MAKEN
Blijf je me volgen? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief en ontvang maandelijks mijn frisse blik blog met thema's als ondernemerschap, business development en marketing.
Over Frisse Blik
Met mijn bedrijf Frisse Blik marketingadvies help ik daadkrachtige en groeiende MKB-ondernemers met het verhelderen, concretiseren en vermarkten van hun businessplannen, zodat zij nog beter op hun doelgroep aansluiten. Door het helder formuleren van de missie en visie, het ontwikkelen van de marketingstrategie, het vormgeven van de marketingdoelstellingen en het verwerken van deze doelstellingen in structurele en uitvoerbare plannen.
“Ik kijk met een frisse blik naar jouw business, zodat jij met andere ogen naar je eigen bedrijf kan kijken.”
Vragen?
Heb je vragen over bovenstaande onderwerpen? Of wil je een afspraak maken? Neem dan contact op met mij via