DE ESSENTIE VAN STRATEGIE: KIEZEN WAT JE NIET MOET DOEN
Een goede strategie is niet altijd makkelijk om een, twee, drie op te sommen. Wat maakt een strategie goed? Naast de duidelijke vragen zoals 'wat is het speelveld' of 'hoe gaan we winnen'. geeft de Canadese management-professior Roger L. Martin een prachtige tip in de Harvard Business review.
Met de vraag of het tegenovergestelde van jouw strategie dom is, kan je al concluderen dat alle concurrentie eenzelfde soort strategie zullen oppakken en je er dus een hele kluif aan kunt hebben om dit succesvol uit te rollen. Is het antwoord nee, dan heb je dikke kans van slagen en heb je een slimme strategie in handen.
Conclusie?
Een effectieve strategie is een slimme, onderscheidende keuze.
TIP "De essentie van strategie is kiezen wat je niet moet doen" - Michael Porter
Hoe nu verder?
Ga aan de slag met de tips hierboven en doe de test van het tegenovergestelde voor jouw strategie. Zo weet je direct of jouw strategie kans van slagen heeft. Heb je behoefte om hier verder over te praten en direct advies te ontvangen hoe? Neem dan contact met mij op of plan een kennismakingsgesprek in.
Over Frisse Blik
Met mijn bedrijf Frisse Blik marketingadvies help ik daadkrachtige en groeiende MKB-ondernemers met het verhelderen, concretiseren en vermarkten van hun businessplannen, zodat zij nog beter op hun doelgroep aansluiten. Door het helder formuleren van de missie en visie, het ontwikkelen van de marketingstrategie, het vormgeven van de marketingdoelstellingen en het verwerken van deze doelstellingen in structurele en uitvoerbare plannen.
“Ik kijk met een frisse blik naar jouw business, zodat jij met andere ogen naar je eigen bedrijf kan kijken.”
Contact
Neem contact op met mij via