Zet een goede strategie in om duurzame gedragsverandering teweeg te brengen
Ik las laatst een interessant artikel over gedragsverandering bij mensen. Hoe moeilijk het is om gedrag te veranderen en op lange termijn te behouden. De uitdagingen, drempels en oplossingen over dit thema werpen weer een frisse blik op de ingesleten gewoontes van de mens.
Het thema van het artikel was duurzaamheid. Niet alleen duurzaamheid qua goed voor de wereld, maar ook duurzaamheid op het gebied van lange termijn. De oplossingen die worden geboden kan je op elk thema toepassen. Het gaat namelijk om gedragsverandering bij mensen. In het bijzonder zelfs duurzame gedragsverandering.
Hieronder 3 oplossingen op een rij om mee aan de slag te gaan in jouw marketing en communicatiestrategie.
- Maak duurzaamheid relevant.
Van Riemsdijk licht construal level theorie toe: ons denken kent verschillende niveaus van abstractie. Wie een gesprek voert over duurzaamheid en het belang daarvan voor planeet en toekomst, denkt op een relatief hoog abstractieniveau. En dan kan de conclusie heel goed zijn: ik kies voortaan duurzaam vlees. Shopt diezelfde persoon in de supermarkt, dan opereert het brein op een veel concreter niveau: heb ik alles, wat kost het? En dan valt de keuze toch weer ‘gewoon’ op de kiloknaller. In de woorden van Van Riemsdijk: ecovoordeel verliest het van egovoordeel. - Maak duurzaamheid concreet.
Laat zien wat de positieve impact is, hoeveel extra ruimte dieren hebben of welke bioboer je steunt. Concreter is beter. - Focus op gedrag.
Denk niet alleen aan jouw product en de voordelen ervan.
Hoe nu verder?
Met deze 3 tips kan je direct aan de slag om die duurzame gedragsverandering in jouw strategische plannen te verwerken. Heb je behoefte om hier verder over te praten en direct advies te ontvangen hoe? Neem dan contact met mij op of plan een kennismakingsgesprek in.
Over Frisse Blik
Met mijn bedrijf Frisse Blik marketingadvies help ik daadkrachtige en groeiende MKB-ondernemers met het verhelderen, concretiseren en vermarkten van hun businessplannen, zodat zij nog beter op hun doelgroep aansluiten. Door het helder formuleren van de missie en visie, het ontwikkelen van de marketingstrategie, het vormgeven van de marketingdoelstellingen en het verwerken van deze doelstellingen in structurele en uitvoerbare plannen.
“Ik kijk met een frisse blik naar jouw business, zodat jij met andere ogen naar je eigen bedrijf kan kijken.”
Contact
Neem contact op met mij via