Branding en positionering: De beste tips voor een boost van jouw branding

sanko20211021LRcolor 0014Zelfstandig ondernemers worstelen vaak met het vinden van de juiste positionering op de markt. Met als gevolg dat de boodschap niet consistent is en de ideale doelgroep niet wordt bereikt. Jouw onderneming neerzetten als nieuw merk is ook een uitdaging. Want waar kun je nu het beste beginnen en hoe profileer je jezelf zodanig dat het ook direct resultaat oplevert.

Positionering gaat niet alleen over verschillende marketingkanalen inzetten, of goede communicatie. Het gaat ook over branding. Over je stempel op jezelf en jouw bedrijf zetten, de juiste boodschap formuleren en naar buiten toe uitdragen. En dat is precies waarom dit een lastig onderwerp is voor veel ondernemers. Je hebt namelijk te maken met positionering, branding en marktpositionering. Deze elementen worden nog wel eens door elkaar gebruikt voor hetzelfde doel.

sanko20211021LRcolor 0014

Om de vraag te kunnen beantwoorden moeten we eerst een aantal definities helder krijgen:

Branding
Branding is een middel om organisaties, diensten of producten van elkaar te onderscheiden. Het woord ‘branden’ is afgeleid van het Oud-Noorse woord ‘brandr’ dat brandmerken betekent. Het brandmerken dat we kennen van de brandmerken die dieren dragen, waarmee vee eigenaren hun dieren van elkaar onderscheiden. Tegenwoordig heeft branding een andere betekenis en staat het vooral voor het creëren van een klantbeleving rondom een merk. Of zoals de definitie van communicatievakblad Adformatie volgt: “Een merk (brand) is wat het publiek denkt, voelt en ervaart bij een bedrijf. Branding gaat over het creëren van een klantbeleving. Een merk is een concept en niet zichtbaar of tastbaar.”

Maar branding is vooral het verhaal vormen wat mensen over jou vertellen. Het verhaal wat jouw ambassadeurs delen met potentiële klanten. Of zoals Jeff Bezos oprichter van Amazon het zo mooi zei:“Your brand is what people say about you, when you are not in the room.”

Branding in marketing
Branding wordt vaak ingezet als strategie binnen marketing. Merken willen uniek zijn, herkenbaar en bovenal willen merken zich graag onderscheiden. Het doel van een sterk merk is vooral om klanten aan je te binden. Denk aan grote merken als Nike (‘Just do it’) of Apple (‘Think different’).
Branden doe je met je logo en beeldmerk, huisstijl, kleurkeuze en een sterke bedrijfsnaam die bij het bedrijf en de diensten passen. Klanten die loyaal zijn aan jou en jouw bedrijf zullen je vaker aanbevelen aan anderen. Zij treden op als ambassadeur van jouw merk en zorgen voor meer business.


“Branding is het art of becoming knowable, likable and trustable”- John Jantsch

Positionering
“Positionering is de onderscheidende en herkenbare voorkeurspositie van een merk, product of dienst in het brein van de doelgroep. Dit wordt door organisaties bereikt door op een strategische wijze een merk, product of dienst te positioneren.” Aldus Ensie
Het juist positioneren van jouw organisatie betekent eigenlijk uniek zijn in haar eigen authentieke vorm.

Marktpositionering
Marktpositionering gaat specifiek over het segment van de markt waar een bedrijf zich op richt. Bijvoorbeeld de bovenkant, de onderkant of het middensegment.

Toepassen van branding en positionering
Het branden van jouw product of dienst en het positioneren van jouw bedrijf zorgen voor een duidelijke identiteit zodat anderen, zoals jouw doelgroep, zich kunnen verhouden tot jou en tot afname van jouw product of dienst kunnen overgaan.

Uiteindelijk gaat het allemaal over het bereiken van jouw ideale klant die tot aankoop overgaat. Hoe je dit bereikt? De volgende tips helpen jou als ondernemer bij het positioneren en branden van jouw bedrijf.

Tips om hiermee aan de slag te gaan

  1. Identiteit: zorg voor een heldere identiteit. Waar je voor staat en waar je voor gaat.
  2. Kernwaarden: identificeer welke kernwaarden passen bij jou als ondernemer. Hoe werk jij graag en wat vind je belangrijk bij het samenwerken met jouw klant.
  3. Herkenning: zorg voor consistentie in jouw communicatie in alle marketingkanalen.
  4. Doelgroep: weet wie je doelgroep is en waar hij/zij behoefte aan heeft.
  5. Aanbod: zorg voor een helder en concreet aanbod wat aansluit op jouw klant.
  6. Ambassadeurs: zie de waarde van jouw netwerk en zet ze in om jou als ondernemer te verkopen
  7. En last but not least, Personal branding: laat zien wie je bent!

De juiste boost voor jouw branding
Met bovenstaande tips heb je een aantal elementen helder voor de branding van jouw product of dienst en het positioneren van jouw bedrijf op de markt. Met het gevolg dat jouw onderneming een eigen identiteit krijgt, dat er duidelijkheid ontstaat waar je als organisatie voor staat, over je eigen product of dienst en de markt waarin je opereert. Het meest belangrijke is wel dat het ervoor zorgt dat je kunt werken vanuit de kern van jouw onderneming. Waar sta jij voor, wat wil je bereiken en wat is daarvoor nodig. Het is de basis voor het werken vanuit een strategisch marketingperspectief, met het juiste imago en een krachtige branding.

"Zodra een ondernemer werkt vanuit zijn of haar kern zie je dit duidelijk in de marketinguitingen die naar buiten gebracht worden. Er is een helder verhaal en er ontstaat consistentie in de boodschap en de uitingen." – Isla Sint-Bouwman

Juist om deze boost te bieden aan ondernemers heeft Frisse Blik marketing een aanbod ontwikkeld in samenwerking met kleur-en kledingcoach Karin Karstens en fotograaf Sandra Koppenhöfer van Brandingfoto. Zie voor meer informatie het initiatief #boostyourbranding. Voor de beste branding van jou en jouw onderneming. Stuur me een bericht als je vragen hebt hierover of meld je direct aan voor #boostyourbranding.

Mijn frisse blik
Ook behoefte aan een boost voor jouw branding? Een frisse blik op jouw business vraagstuk? Of heb je twijfels over de juiste positionering? Plan dan een vrijblijvend adviesgesprek in, ik help je graag verder. In mijn volgende blog lees je meer over hoe je jouw positionering in kaart brengt. Blijf je me volgen? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief en ontvang maandelijks mijn frisse blik blog met thema’s op het gebied van ondernemerschap, marktpositionering, business development, marketing en communicatiestrategie.

MELD JE AAN