Navigeren naar succes: bouw een toekomstbestendige marketingstrategie voor jouw bedrijf
Klaar voor de toekomst en ondertussen in het hier en nu ondernemen. Dat is altijd al de grote uitdaging van bedrijven geweest. In deze tijd waarin veranderingen elkaar in steeds sneller tempo opvolgen is het crucialer dan ooit. De vraag is dan ook; hoe toekomstbestendig is jouw bedrijf?
Elke organisatie is vanaf de oprichting met de toekomst bezig. Het begint vaak bij een visie wat de oprichters voor ogen hebben. Het beeld is nog helder en de energie kan niet op. Daarna komt de uitdaging en vervallen veel starters in de korte-termijn acties. De visie dreigt naar de achtergrond te verdwijnen en de dagelijkse gang van zaken slokt alle tijd en aandacht op. Juist dan is het belangrijk om aan je visie vast te houden, zodat je de lange-termijn doelen voor ogen hebt en de juiste beslissingen kunt nemen.
Gelukkig hoeven we het wiel niet allemaal opnieuw uit te vinden en kunnen we leren van andere organisaties. Door deze ‘lessons learned’ mee te nemen groeien organisaties juist sneller. Ik zou zeggen: doe er je voordeel mee! De London School of Economics heeft een aantal kenmerken genoteerd waar een toekomstbestendig bedrijf aan moet voldoen.
Toekomstbestendige bedrijven zijn:
- Veranderingsgezind
Sta open voor de veranderingen die op je pad komen. Blijf je bedrijf, aanbod en dienstverlening toetsen aan de omgeving waarin het zich bevindt. En bovenal, trek mensen aan die bijdragen aan de diversiteit van de organisatie. Mensen die specifieke kennis hebben en die een adaptief vermogen hebben. - Nieuwsgierig
Blijf rondkijken en heb oprechte interesse in anderen en de wereld om je heen. - Technologisch gedreven
De ontwikkelingen in de wereld gaan razendsnel. Vooral op technologisch vlak kunnen we het bijna niet meer bijbenen. Blijf technologisch gedreven en pas dit ook toe op je marketing. - Gestructureerd en planmatig
Zorg voor een goed plan en maak heldere afspraken over welke structuur werkt binnen het bedrijf. Juist deze structuur en planning helpen met een basis om telkens weer op terug te kunnen vallen. - Toekomstgeoriënteerd
Wie naar het verleden kijkt, vergeet de toekomst. Blijf dan ook vooruitkijken en visualiseren hoe de toekomst eruit kan zien. De vraag waar je over 2 jaar staat is soms een lastige, maar het helpt je om jezelf uit te dagen welke mogelijke routes er zijn. - Wendbaar
Blijf flexibel en zorg dat je snel kunt aanpassen aan nieuwe omstandigheden. Wendbaarheid in opschalen of afschalen van aanbod of personeel helpen je aan een flexibele organisatie.
Met het adopteren van deze 6 kenmerken zorg je ervoor dat jouw organisatie toekomstbestendig is. Een adaptief bedrijf dat snel kan inspelen op de veranderende wereld en de visie niet uit het oog verliest. Er zijn echter nog meer voordelen, zeker op het gebied van marketing. Namelijk, dat strategische plannen ook niet meer stapels papier zijn van 10 centimeter dik. De plannen zijn eerder ingestoken richtlijnen in plaats van statische documenten waar we ons allemaal aan moeten houden binnen de organisatie.
Vanuit Frisse Blik marketingadvies werk ik dan ook samen met de organisatie aan deze plannen. We zetten de grote lijnen uit, stemmen de ambitie af en definiëren helder wat de merkidentiteit is. Vandaaruit wordt er gewerkt en strategische beslissingen genomen. Door te blijven afstemmen met de ontwikkelingen in de markt heb je een strategie waarbij de organisatie wendbaar en daardoor ook toekomstbestendig is.
Hoe verder?
Wil jij weten of jouw strategisch marketingplan wel toekomstbestendig is? Neem dan contact op voor een frisse blik op jouw bedrijf.
Blijf je me volgen? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief en ontvang maandelijks mijn frisse blik blog met thema's als ondernemerschap, business development en marketing.
Over Frisse Blik
Met mijn bedrijf Frisse Blik help ik ondernemers in de zakelijke dienstverlening met het verhelderen, concretiseren en vermarkten van hun businessplannen, zodat zij nog beter op hun doelgroep aansluiten. Door het helder formuleren van de visie, het vormgeven van de marketingdoelstellingen, het ontwikkelen van de marketingstrategie en het verwerken van deze doelstellingen in structurele en uitvoerbare plannen.
Vragen?
Heb je vragen over bovenstaand onderwerp? Of wil je een afspraak maken? Neem dan contact op met mij via