Op koers blijven: De kunst van sturen in ondernemerschap

De positionering is helder, de ambitie vastgesteld en de strategie ontwikkeld. De kunst is nu op koers te blijven en het doel voor ogen te houden.
Helaas weten we allemaal dat externe factoren onvoorspelbaar kunnen zijn. Dat het lastig voorspellen is wanneer een volgende epidemie de economie platlegt of de behoefte aan jouw dienst afneemt omdat de vraag verandert.

“Je hebt geen invloed op de windrichting, wel op de stand van je zeilen”

Je hebt dan wel geen invloed op hoe de wind zal waaien, je hebt wel controle over hoe je reageert en je aanpast aan de omstandigheden. In deze blog bespreken we hoe je op koers kunt blijven met je bestaande strategie, zelfs als de omstandigheden veranderen.

sanko20211021LRcolor 0024

Stel je eens voor…

Stel je voor dat je met jouw team in een zeilboot zit. Jullie hebben je zinnen gezet op een prachtig eiland en de koers is uitgezet. Het is gezellig aan boord, de sfeer zit er goed in en iedereen in he team heeft hard getraind om deze tocht met elkaar tot een succes te maken. Elk heeft zijn eigen taak en houdt zich daar nauwgezet aan. Helaas slaat het weer om. De wolken pakken zich boven de boot samen en de wind steekt opeens op vanuit een heel andere richting. Dit is de grote test voor jullie boot, hoe pakken jullie dit samen op en zorg jij dat je als schipper de juiste koers blijft varen?

Het nut van flexibiliteit en aanpassingsvermogen

Je begrijpt het al, adaptief vermogen, oftewel flexibel denken en kunnen aanpassen, is van cruciaal belang om de ambitie te bereiken. De uitgezette koers moet nog wel eens worden aangepast. Dat mooie strategieplan wat we samen hebben uitgewerkt, heeft wat nieuwe aantekeningen gekregen. De crux zit hem erin om de grote lijnen te blijven overzien en samen te navigeren door complexe strategische beslissingen.

Sturen met een doordachte marketingstrategie

Met je marketingstrategie als kompas, ben je goed op weg om je doelen te bereiken. Het is echter belangrijk om flexibel te blijven en je aan te passen aan veranderende omstandigheden. Houd regelmatig contact met je adviseur om de voortgang te bespreken en eventuele aanpassingen aan je strategie te overwegen.
Net als bij het zeilen, kunnen onverwachte wendingen in de markt of nieuwe concurrenten je dwingen om je koers aan te passen. Maar met een stevig fundament en een flexibele aanpak, kun je obstakels overwinnen en blijven groeien, zelfs in uitdagende tijden.

Toetsen met de juiste meetlat

Elke ambitie waar een doordachte strategie aan gekoppeld is, is uit te werken in een heldere meetlat. De elementen waarop jij en jouw medewerkers alle beslissingen kunt toetsen. Zodat je zeker weet dat je de gewijzigde koers jou en je team alsnog naar dat paradijselijke eiland sturen.

Ik deel graag de volgende tips: 

  • Breng de ambitie en doordachte strategie terug tot een aantal kernachtige woorden
  • Toets of je met deze woorden de ambitie blijft bereiken
  • Check of je met deze woorden ook een heldere positie in de markt kunt innemen
  • Test de kernwoorden met klanten, partners en medewerkers

Conclusie

Op koers blijven met je onderneming vereist een combinatie van vastberadenheid, flexibiliteit en een doordachte strategie. Terwijl je geen controle hebt over externe factoren, zoals de windrichting, heb je wel invloed op hoe je reageert en je aanpast aan veranderende omstandigheden. Met je ambitie voor ogen en een heldere marketingstrategie als leidraad, kun je zelfverzekerd de toekomst tegemoet varen, wetende dat je de stand van je zeilen kunt aanpassen om elke uitdaging te overwinnen.
Blijf openstaan voor feedback van je team, klanten en andere stakeholders. Misschien zien zij kansen of uitdagingen die niet eerder waren opgemerkt. Door regelmatig te communiceren en te brainstormen, kun je nieuwe ideeën genereren en je strategie verder verfijnen.

HOE NU VERDER

Hoewel je al een strategisch plan hebt, is het nog steeds waardevol om een frisse blik te behouden. Je adviseur kan je helpen met het overzien van de grote lijnen en het navigeren door complexe strategische beslissingen, maar soms kunnen nieuwe inzichten van buitenaf verrassende mogelijkheden onthullen.

OVER FRISSE BLIK

Met mijn bedrijf Frisse Blik help ik ondernemers in de zakelijke en maatschappelijke dienstverlening met het verhelderen, concretiseren en vermarkten van hun businessplannen zodat zij nog beter op hun doelgroep aansluiten. Door het helder formuleren van de visie, het ontwikkelen van een doordachte marketing strategie, het vormgeven van de doelstellingen en het verwerken van deze doelstellingen in structurele en uitvoerbare plannen.

VRAGEN?

Heb je vragen over bovenstaande onderwerpen? Of wil je een afspraak maken? Neem dan contact op met mij via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel me op +31 648574476, ik help je graag verder.