Strategie met impact: waar leg jij de focus?
“Zonder strategie geen toekomst” kopte De Ondernemer nog in 2016. En daaronder; “Strategie is onontbeerlijk om als ondernemer verder te komen”. Deze krantenkop had prima in 2021 geschreven kunnen worden of zelfs in 2030. Het inzetten van een strategie is namelijk nog steeds onontbeerlijk. En toch is er veel veranderd, waaronder; de wereld, de markt, de onderneming en de ondernemer zelf. We staan anders in het leven en het leven zelf is veranderd. Flexibiliteit, aanpassingsvermogen en leiderschap zijn belangrijke elementen geworden. Organisaties moeten wendbaar zijn en willen impact leveren. Maar hoe zorg je ervoor dat je met jouw organisatie de juiste strategie uitzet die deze elementen bevat? Oftewel, waar leg jij de focus op?
Een strategie bepaalt de koers van het bedrijf. Het voorziet in een plan van aanpak om korte, middellange en lange termijn doelen te bereiken. Strategie is dan ook niet meer dan “een plan van handelen” volgens de Van Dale. “De bekwaamheid om met behulp van de ter beschikking staande middelen een gesteld doel te bereiken”.
Uitgangspunt bepalen
Voor je de juiste strategie kan bepalen zijn een aantal elementen noodzakelijk waaronder het hebben van een doel. Want zonder doel kan je geen strategie uitzetten. Ik schreef in een eerder blog al dat de strategie bepalen een van de stappen is om uit te voeren wil je het meeste uit je business te halen. De stap vóór de strategie bepalen is het formuleren van je ambitie. En dat is precies wat je nodig hebt; een ambitie. Ambitie, ook wel die stip op de horizon genoemd, of het doel waar je naartoe wilt werken. Vanuit dit doel kan je de strategie bepalen.
Types strategieën
Het is echter goed te beseffen dat er meerdere types strategieën zijn in het bedrijfsleven. Er is niet één strategie die je overal op kunt toepassen. Elk type heeft zijn eigen expertise en focus.
In het bedrijfsleven bestaan dan ook drie types strategieën:
- Corporate strategie: die bepaalt de strategische doelen van het gehele bedrijf
- Bedrijfsstrategie: die stelt strategische doelen voor een bepaalde bedrijfseenheid
- Functionele strategie: die gaat over de strategische doelen om de bovenstaande bedrijfsdoelen te bereiken, en om het functionele gebied zelf te blijven ontwikkelen
Voorwaarden goede strategie
Zodra je je doel helder hebt, en het type strategie gekozen waar je voor gaat, is goed te beseffen wat een strategie nu een goede strategie maakt. Van het bepalen van een doel, het analyseren van de markt, het concretiseren in een plan van aanpak en het uitwerken van heldere acties. Een goede strategie werkt omdat deze de krachten bundelt.
Een goede strategie bestaat uit 3 onderdelen:
- Een uitstekende analyse: een analyse van de markt, de organisatie en de trends en ontwikkelingen. Een SWOT analyse is hier een goed voorbeeld van. SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats. Deze analyse brengt de sterke en zwakke punten samen met de kansen en bedreigingen in de markt. Een uitstekende analyse zorgt ervoor dat je beeld hebt van de markt en de organisatie en hierop in kunt spelen door een specifieke strategie te kiezen.
- Een concreet plan van aanpak: een plan van aanpak dat concreet is en goed op te volgen voor de organisatie. Betrokkenheid en samenwerken zijn hierin belangrijke aspecten als je het plan van aanpak ook wilt laten slagen.
- Heldere acties: het uitwerken van heldere acties zorgt voor het opbreken van de strategie in kleine stappen. Door het oppakken van de acties komt de organisatie steeds een stap dichterbij het bereiken van het doel, de ambitie.
“De essentie van strategie is kiezen wat je niet moet doen”
Michael Porter
Strategie met impact
Zoals we hierboven hebben kunnen lezen zijn er meer elementen waar we rekening mee moeten houden voor het uitzetten van een succesvolle strategie. Een impactvolle strategie gaat nog een stap verder en focussed zich op het creëren van impact door het inzetten van de juiste strategie. De hoofdvraag is dan ook: welke impact wil jij maken? Met bovenstaande tips en adviezen kan jij een succesvolle strategie neerzetten. Ik daag je uit om die stap verder te gaan en een strategie te ontwikkelen met impact.
Hoe verder?
Heb jij ook behoefte aan een strategie met impact? Om ondernemers en organisaties te helpen bij het creëren van de juiste strategie met impact heeft Frisse Blik marketingadvies een workshop ontwikkeld in samenwerking met Green Badger Mindset & Sales. De workshop Commerciële strategie met impact biedt een frisse blik op je commerciële strategie, marketing, sales en mindset. Waarbij we tijdens de workshop ingaan op de gehele commerciële strategie van een bedrijf. Zie voor meer informatie het aanbod of meld je direct aan via de aanmeldknop hieronder. Zodat jij de impact maakt die jij voor ogen hebt.
Blijf je me volgen? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief en ontvang maandelijks mijn frisse blik blog met thema's als ondernemerschap, business development en marketing.
Over Frisse Blik
Met mijn bedrijf Frisse Blik help ik ondernemers in de zakelijke dienstverlening met het verhelderen, concretiseren en vermarkten van hun businessplannen, zodat zij nog beter op hun doelgroep aansluiten. Door het helder formuleren van de missie en visie, het ontwikkelen van de marketingstrategie, het vormgeven van de marketingdoelstellingen en het verwerken van deze doelstellingen in structurele en uitvoerbare plannen.
Vragen?
Heb je vragen over bovenstaande onderwerpen? Of wil je een afspraak maken? Neem dan contact op met mij via