top 5 meest gehoorde marketingprioriteiten
Ik zet graag een aantal marketingprioriteiten voor je op een rij. Wat houden zij in? Wat doet het met je en hoe zorg je ervoor dat deze prioriteiten jou helpen jouw doelen te bereiken.
1. meer leads genereren
Het genereren van meer leads zorgt voor meer (potentiële) klanten wat uiteindelijk meer omzet genereert. Maar een lead moet je wel opvolgen, er aandacht aan besteden en werken naar de verbinding zodat jouw lead ook daadwerkelijk een klant wordt.
En daarbij is het vooral van belang om te kijken naar de kwaliteit van de lead, valt deze lead wel binnen jouw ideale doelgroep? Voldoet de lead wel aan jouw wensen en kan jij deze lead wel bieden waar hij of zij naar op zoek is?
- TIP Zorg ervoor dat jouw leads van kwaliteit zijn voor jouw business, zodat je er een mooie klant uithaalt.
2. klanttevredenheid verhogen
Klanttevredenheid is één van de belangrijkste graadmeters van de kwaliteit van een organisatie. Het wordt dan ook vaak gebruikt als KPI (Key Performance Indicator) om de dienstverlening te toetsen. Maar wanneer is een klant tevreden? En hoe zorg je ervoor dat je die tevredenheid verhoogt? Dit begint vooral bij de verwachtingen aan de voorkant. Wat verwacht jouw klant en hoe kan jij deze verwachtingen managen? Stem deze verwachtingen goed af voor je samen aan de slag gaat. En dan natuurlijk de dienstverlening. Hoe zorg je ervoor dat je tijdens het verlenen van jouw dienst blijft aanhaken bij die verwachtingen?
- TIP Blijf inchecken bij jouw klant tijdens de dienstverlening, zodat je voldoet aan de verwachtingen en kunt bijsturen waar nodig zodat je goed aansluit bij de wensen van jouw klant.
3. brand awareness verhogen
Brand awareness, je hoort de term steeds vaker maar wat betekent het nu precies? En hoe kan je ervoor zorgen dat je deze awareness kunt verhogen? Brand awareness is een echte marketingterm die de herkenning van een product of dienst bij jouw (potentiële) klant beschrijft. Herkenning zorgt voor een gevoel van vertrouwen bij het product of de dienst waardoor jouw potentiële klant sneller tot aankoop overgaat.
- TIP zorg voor consistentie in je huisstijl, je verhaal en dienstverlening, zodat jouw potentiële klant je herkent en het gevoel van bekendheid en vertrouwen ontstaat.
4. meer deals sluiten
Het sluiten van deals zorgt voor meer omzet. Maar is het vooral de kwantiteit waar je naar op zoek bent? Dit is meestal niet het enige wat van belang is. De kwaliteit, waaronder de grootte en de inhoud van een deal is zo mogelijk nog belangrijker. Waar ga jij voor als ondernemer? Wil je juist meer deals? Of ga je voor de kwaliteit van de deals. En wanneer ben je dan tevreden? Door vooraf je doelen helder te stellen en een duidelijke strategie uit te werken hoe je dit doel gaat bereiken, weet je hoeveel deals je moet sluiten om de beoogde targets te halen.
- TIP denk vooraf goed na over je doelen en wat hiervoor nodig is om dit te behalen.
5. klantretentie verhogen
Klantretentie is niet meer of minder dan het langer vasthouden of het laten terugkeren van een klant. Het verhogen van de klantretentie zorgt er dan ook voor dat je omzet verhoogt en je een mooie klantenportefeuille opbouwt met klanten die zich graag aan jou verbinden.
Toch richten de meeste ondernemers die hun bedrijfsresultaten willen verhogen zich op het winnen van nieuwe klanten. Zonde, als je bedenkt dat je al een relatie hebt opgebouwd met klanten die wellicht wel meer diensten van jou willen afnemen. Het inzetten op klantretentie is dan ook de beste manier om je onderneming te laten groeien tegen relatief lage kosten. Je hoeft namelijk geen grote aantallen nieuwe klanten te bereiken.
Welke van deze prioriteiten pak jij komende maanden op?
Over Frisse Blik
Met mijn bedrijf Frisse Blik marketingadvies help ik ondernemers in de zakelijke dienstverlening met het concretiseren en vermarkten van hun businessplannen, zodat zij nog beter op hun doelgroep aansluiten. Door het helder formuleren van de missie en visie, het ontwikkelen van de marketingstrategie, het vormgeven van de marketingdoelstellingen en het verwerken van deze doelstellingen in structurele en uitvoerbare plannen.
Vragen?
Heb je vragen over bovenstaande onderwerpen? Of wil je een afspraak maken? Neem dan contact op met mij via