quotes 13wat marketingstrategie en verandervraagstukken met elkaar te maken hebben.

Aan elke marketingstrategie ligt een verandervraag ten grondslag. Marketingcommunicatie en veranderkunde staan in organisaties ver van elkaar en worden maar weinig met elkaar in verband gebracht. Ze zijn zelfs in verschillende disciplines ondergebracht binnen een bedrijf. Heel opmerkelijk als je bedenkt dat aan veel marketing strategische vraagstukken een verandervraag vooraf gaat. Je wilt tenslotte met je bedrijf verder groeien, een andere richting in en doorontwikkelen.

Verandervraagstukken worden dan ook vaak verschillend aangevlogen. De ene ondernemer gaat aan de slag met de cultuurverandering, de ander duikt in een nieuwe verkoopstrategie en de derde pakt de marketing en communicatie op. En toch is dat verandervraagstuk cruciaal om erbij te pakken om tot een werkbare marketingstrategie te komen. 

Ervaring

Wat ik vooral ervaar als ik met ondernemers in gesprek ga over hun marketing of commuicatie vraagstuk, is we al snel de kern te pakken hebben van het verandervraagstuk wat daaronder ligt. Er is een plan, een idee, een visie waar het bedrijf naartoe wil. Van daaruit kunnen we opbouwen naar een werkbare marketingstrategie die de doelen gaat behalen. In de kern zijn het vaak het groeien in klanten en omzet, maar daarbij komt altijd een herijking van de positie die de organisatie wil innemen in de markt.

Hoe pak je dit aan?
  • De aanleiding: begin met het definiëren van de aanleiding, waarom willen we veranderen? Wat is er mis met de huidige situatie? Waarom voldoet deze niet meer?
  • De kern: probeer daarna tot de kern te komen door met elkaar in gesprek te gaan en door te vragen. Zodat je net die laag dieper bereikt. 
  • De richting: onderzoek met elkaar wat het doel is. Waar wil je naartoe? Welke richting je op?
  • De route: en tot slot de route uitzetten met elkaar. Daarbij is van belang te begrijpen dat veranderingen onzekerheid met zich meebrengt. Heb hier ook voor en ga met elkaar het gesprek aan. 
Hoe nu verder?

Met deze tips kan je direct aan de slag om een goede strategie te implementeren die past bij het verandervraagstuk van de organisatie. Heb je behoefte om hier verder over te praten en direct advies te ontvangen hoe? Neem dan contact met mij op of plan een kennismakingsgesprek in. 

Kennismaking

Over Frisse Blik

Met mijn bedrijf Frisse Blik marketingadvies help ik daadkrachtige en groeiende MKB-ondernemers met het verhelderen, concretiseren en vermarkten van hun businessplannen, zodat zij nog beter op hun doelgroep aansluiten. Door het helder formuleren van de missie en visie, het ontwikkelen van de marketingstrategie, het vormgeven van de marketingdoelstellingen en het verwerken van deze doelstellingen in structurele en uitvoerbare plannen.
“Ik kijk met een frisse blik naar jouw business, zodat jij met andere ogen naar je eigen bedrijf kan kijken.”

Contact

Neem contact op met mij via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel me op +31 648574476, ik help je graag verder.