Marketingteam binnen een organisatie: de uitdagingen
Kunnen we nog steeds zeggen dat we in uitdagende tijden leven? Of is dit simpelweg het nieuwe normaal waar bedrijven moeten wennen aan onstuimige economische en sociale ontwikkelingen? Het lijkt erop dat meebewegen en proberen bij te blijven de enige optie is. Voor marketeers komt er echter een extra uitdaging bij. Zij ervaren niet alleen de voortdurend veranderende marktomstandigheden, maar moeten ook voorop lopen vanuit het vakgebied en deze ontwikkelingen kunnen begrijpen. Daarnaast hebben zij vaak te maken met een organisatie waar de leiding graag de richting bepaalt.
Uit het marktonderzoek van SurveyMonkeykwamen 3 grote uitdagingen naar voren waar marketeers veel mee te maken hebben:
1. turbulente omgeving
Bijna de helft van de marketeers (49%) zegt dat de staat van de economie de belangrijkste factor is voor het succes van hun organisatie.
2. hoge verwachtingen en onhaalbare doelen
Nog geen kwart (22%) van de marketeers zegt dat in 2022 alle gestelde doelen zijn bereikt. Toch geeft 80% aan dat de verwachtingen voor 2023 verder zijn opgeschroefd.
3. te weinig zeggenschap
Een opvallend onderzoeksresultaat: 28% van de marketeers zegt dat hun werk niet of nauwelijks wordt gewaardeerd door de leiding van het bedrijf. Verder zegt zo’n 40% dat ze geen zeggenschap hebben bij de besluitvorming.
Hoe gaat een marketeer hiermee om? En hoe kan de directie ruimte scheppen voor marketeers om hun werk te doen en kansen te benutten die zij zien.
Als strategisch marketingadviseur begrijp ik de complexiteit van deze nieuwe realiteit en help ik marketingteams en directie om de juiste koers te bepalen. Samen verkennen we nieuwe invalshoeken en identificeren we kansen die vooruitgang en groei mogelijk maken.
Hoe nu verder?
Heb je behoefte om hier verder over te praten en direct advies te ontvangen hoe? Neem dan contact met mij op of plan een kennismakingsgesprek in.
Over Frisse Blik
Met mijn bedrijf Frisse Blik marketingadvies help ik daadkrachtige en groeiende MKB-ondernemers met het verhelderen, concretiseren en vermarkten van hun businessplannen, zodat zij nog beter op hun doelgroep aansluiten. Door het helder formuleren van de missie en visie, het ontwikkelen van de marketingstrategie, het vormgeven van de marketingdoelstellingen en het verwerken van deze doelstellingen in structurele en uitvoerbare plannen.
“Ik kijk met een frisse blik naar jouw business, zodat jij met andere ogen naar je eigen bedrijf kan kijken.”
Contact
Neem contact op met mij via