de verschillen bij positioneren

positionering de verschillen frisse blikHoe positioneer jij jouw bedrijf?

Positionering gaat niet alleen over verschillende marketingkanalen inzetten, of goede communicatie. Het gaat ook over branding. Over je stempel op jezelf en jouw bedrijf zetten, de juiste boodschap formuleren en naar buiten toe uitdragen. En dat is precies waarom dit een lastig onderwerp is voor veel ondernemers. Je hebt namelijk te maken met positionering, branding en marktpositionering. Deze elementen worden nog wel eens door elkaar gebruikt voor hetzelfde doel.

  • Positionering is de onderscheidende en herkenbare voorkeurspositie van een merk, product of dienst in het brein van de doelgroep.
  • Marktpositionering gaat specifiek over het segment van de markt waar een bedrijf zich op richt. Bijvoorbeeld de bovenkant, de onderkant of het middensegment.
  • Branding is een middel om organisaties, diensten of producten van elkaar te onderscheiden. Het woord ‘branden’ is afgeleid van het Oud-Noorse woord ‘brandr’ dat brandmerken betekent. Maar branding is vooral het verhaal vormen wat mensen over jou vertellen. Het verhaal wat jouw ambassadeurs delen met potentiële klanten.

Het branden van jouw product of dienst en het positioneren van jouw bedrijf zorgen voor een duidelijke identiteit zodat anderen, zoals jouw doelgroep, zich kunnen verhouden tot jou en tot afname van jouw product of dienst kunnen overgaan.
Uiteindelijk gaat het allemaal over het bereiken van jouw ideale klant die tot aankoop overgaat.

Hoe nu verder?

Met deze tips kan je direct aan de slag om positionering aan te scherpen voor jouw organisatie. Heb je behoefte om hier verder over te praten en direct advies te ontvangen hoe? Neem dan contact met mij op of plan een kennismakingsgesprek in. 

Kennismaking

Over Frisse Blik

Met mijn bedrijf Frisse Blik marketingadvies help ik daadkrachtige en groeiende MKB-ondernemers met het verhelderen, concretiseren en vermarkten van hun businessplannen, zodat zij nog beter op hun doelgroep aansluiten. Door het helder formuleren van de missie en visie, het ontwikkelen van de marketingstrategie, het vormgeven van de marketingdoelstellingen en het verwerken van deze doelstellingen in structurele en uitvoerbare plannen.
“Ik kijk met een frisse blik naar jouw business, zodat jij met andere ogen naar je eigen bedrijf kan kijken.”

Contact

Neem contact op met mij via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel me op +31 648574476, ik help je graag verder.