behoud de regie op marketing
De afgelopen jaren werd er steeds meer uitbesteed op het gebied van marketing. Bedrijven lieten de regie liever over aan de professionals dan dat ze dit zelf oppakten. Toch zien we hier weer een kentering in komen. Grotere bedrijven die de laatste jaren sterk presteerden, voeren vaker zelf regie op de ontwikkeling en implementatie van marketingstrategie. En nog steeds besteden 7 op de 10 bedrijven de regie op marketing en merk grotendeels of helemaal uit, zo bleek laatst uit de Nationale Marketing Benchmark.
Juist door als organisatie zelf de regie te houden op merk, marketing en branding heb je oog voor de algehele strategie en houd je grip op de verschillende marketingkanalen.
Een aantal tips om de regie te houden zijn:
1. Krachtige strategie is key; zet in op een algehele krachtige marketingstrategie van waaruit je de diverse disciplines beheert.
2. Zorg voor een stevig fundament voor regie op marketing en marketingsucces
3. Heb een sterk briefingsproces naar externe partijen
4. 'Pick-your-battles'; zet niet op alle marketingkanalen tegelijk in, maar focus op een klein aantal kanalen die je eerst goed neerzet.
5. Meten is weten; blijf evalueren en bijsturen waar nodig om je doelstellingen te behalen.
Hoe nu verder?
Ben je niet zeker over de stevigheid van jouw marketingfundament? Of wil je ook een krachtige marketingstrategie voor jouw bedrijf? Neem dan contact met me op en dan bespreken we samen hoe je hier direct mee aan de slag kan binnen de organisatie.
Over Frisse Blik
Met mijn bedrijf Frisse Blik marketingadvies help ik daadkrachtige en groeiende MKB-ondernemers met het verhelderen, concretiseren en vermarkten van hun businessplannen, zodat zij nog beter op hun doelgroep aansluiten. Door het helder formuleren van de missie en visie, het ontwikkelen van de marketingstrategie, het vormgeven van de marketingdoelstellingen en het verwerken van deze doelstellingen in structurele en uitvoerbare plannen.
“Ik kijk met een frisse blik naar jouw business, zodat jij met andere ogen naar je eigen bedrijf kan kijken.”
Contact
Neem contact op met mij via