welke aanpak werkt?

13

 

Elk vraagstuk is anders, de aanpak per vraag dus ook. En toch zijn er overeenkomsten in de wijze waarop ik de maatwerktrajecten aanga met mijn klanten.

  1. VRAAGSTUK HELDER KRIJGEN
    Allereerst wil ik graag het vraagstuk helder krijgen. Elke ondernemer heeft zijn eigen verhaal, andere aanleidingen en soms weet men ook nog niet goed wat nu precies de vraag is. Door het gesprek aan te gaan en veel vragen te stellen (en alsmaar door te vragen) komen we samen tot een helder vraagstuk waar vanuit we kunnen gaan werken.

  2. INVENTARISEREN
    De ondernemingen waar ik mee werk zijn geen starters, er ligt dus al heel wat aan mooie inzichten, ervaringen en strategieën die we kunnen gebruiken. Het is zonde om geen gebruik te maken van deze kennis en ik werp er dan ook graag een frisse blik op.

  3. ONTWERPEN
    Vanuit de inventarisatie en de conclusies die we daaruit getrokken hebben kunnen we starten met het ontwerpen van de marketingstrategie. Dit doe ik niet alleen, het liefst betrek ik er meerdere mensen uit de organisatie bij. Stakeholders die een cruciale rol hebben binnen het bedrijf en daardoor van invloed zijn voor de marketing. In een aantal strategiesessies krijgen we samen de elementen helder die ik nodig heb om een goede strategie uit te werken. Het mooiste compliment dat ik vaak krijg is dat het wel hun eigen woorden lijken. En dat klopt. Ik haal de kennis eruit en zet het op papier, breng focus aan en diepte. Zo krijgen we een strategisch plan dat past bij de organisatie en de mensen die er uiteindelijk mee gaan werken. Wat mij betreft de meest duurzame optie.

  4. IMPLEMENTEREN
    Zodra de strategie staat en het plan van aanpak is uitgewerkt kunnen we aan de slag. De implementatiefase is de meest belangrijke, want de nieuwe route moet worden uitgezet en in praktijk gebracht. De grootste uitdaging? Dat de mensen binnen de organisatie vervallen in hun oude gewoontes. We zetten letterlijk een nieuw spoor uit en door structuur in de dagelijkse werkzaamheden te brengen is de kans van slagen het grootst.

  5. AFRONDEN
    Tot slot afronden, elk strategietraject heeft een kop en een staart, zodat we duidelijk hebben wanneer de samenwerking stopt of van daaruit in andere vorm door kan gaan. Zodra focus, richting en structuur de resultaten zijn neem ik afscheid met mijn frisse blik. De strategie staat, de eerste resultaten laten zich zien en de mensen werken volgens de nieuwe structuur zodat er weinig kans is op terugvallen in oude patronen.

Hoe nu verder?

Heb jij ook behoefte aan focus, richting en structuur in je marketing? Heb je behoefte om hier verder over te praten en direct advies te ontvangen hoe? Neem dan contact met mij op of plan een kennismakingsgesprek in. 

Kennismaking

Over Frisse Blik

Met mijn bedrijf Frisse Blik marketingadvies help ik daadkrachtige en groeiende MKB-ondernemers met het verhelderen, concretiseren en vermarkten van hun businessplannen, zodat zij nog beter op hun doelgroep aansluiten. Door het helder formuleren van de missie en visie, het ontwikkelen van de marketingstrategie, het vormgeven van de marketingdoelstellingen en het verwerken van deze doelstellingen in structurele en uitvoerbare plannen.
“Ik kijk met een frisse blik naar jouw business, zodat jij met andere ogen naar je eigen bedrijf kan kijken.”

Contact

Neem contact op met mij via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel me op +31 648574476, ik help je graag verder.