FRISSE BLIK IN REGIOLOKAAL: MARKETINGSTRATEGIE BEGINT BIJ DE KERN
"Bedrijven helpen om vanuit hun kern hun business te runnen. Dat is hoe Isla Sint-Bouwman haar werk als marketingconsultant en eigenaar van Frisse Blik marketingadvies in één zin samenvat. Haar klanten zijn altijd bedrijven met de ambitie om te groeien. Ondernemers die willen doorontwikkelen, op zoek zijn naar nieuwe markten en meer zichtbaarheid. Lees het hele interview...
De plannen hebben ze vaak wel, ziet Isla. In hun hoofd zien ondernemers al een mooi toekomstplaatje. Maar hoe komen ze daar? En belangrijker (‘zet altijd eerst een stap terug’): klopt dat plaatje eigenlijk wel met wat hun bedrijf in de kern is?
Isla komt van buiten, is nieuwsgierig en ‘wil het naadje van de kous weten’. Ze snapt snel hoe een bedrijf in elkaar steekt, ziet de ontwikkelingen in de branche en gaat dan ‘afpellen’ zoals ze dat noemt. Door met een frisse blik te kijken en open vragen te stellen komt ze bij de kern. Bij dat wat de meerwaarde en relevantie is van het bedrijf. ‘Ondernemers huren in de loop van de tijd vaak verschillende specialisten in, maar daardoor ontstaat ook vaak ruis. Ze spreken niet meer hun eigen taal en raken weg van het idee dat ze ooit hadden, dat ze misschien de wereld wilden verbeteren of mooier maken.’
Toekomstvisie
Als iedereen weer door dezelfde bril kijkt en de toekomstvisie scherp is, komt de ‘hoe’ – de marketingstrategie. Die bepaalt Isla samen met het bedrijf. Zij brengt haar kennis en ervaring mee en schrijft het op, het bedrijf geeft haar de woorden. Want een duurzame strategie ontstaat alleen als het bedrijf er zelf eigenaar van is, zegt ze. Dat betekent dat iedereen in de organisatie weet waarom ze doen wat ze doen. En dat de marketingstrategie dus ook de hele organisatie raakt. ‘Als je weet waar je voor staat, dan weet je ook wie je klanten zijn en kun je zorgen voor de mensen en processen die daarbij passen.’
Waarom Isla zelf doet wat ze doet?
Het geeft haar een goed gevoel als ze ziet dat bedrijven weer hun eigen verhaal vertellen. ‘Daarmee halen ze nieuwe business binnen. En daar word ik blij van.’
Lees het hele artikel op Regiolokaal