extra quote 1Bye bye swot...hello bloempot

Dat de wereld om ons heen steeds sneller verandert weten we allemaal. Dat dit grote invloed heeft op marketing en hoe we daarin omgaan met waardecreatie en waarderealisatie, daar zijn we ons minder van bewust.

Deze trend is echter al langer ingezet en bedrijven zullen hun marketing anders moeten inrichten dan ze de afgelopen jaren hebben gedaan. Zo stelt Marco Kuijten in de Marketingfacts dat de SWOT analyse achterhaald is en niet altijd meer de lading dekt die we bij een goede reflectie willen hebben. Deze is vooral zwart-wit ingesteld en laat weinig ruimte over voor een driedemensionaler beeld.

Hij introduceert de bloempot. Waarbij niet alleen vanuit buiten naar binnen gekeken wordt, maar ook van binnen naar buiten. De intrinsieke waarden van een organisatie worden hierin meegenomen. 

bloempotmodel marketingstrategie

Mij spreekt het heel erg aan. Ik zie regelmatig dat organisaties vergeten waarom ze ooit zijn ontstaan. Ze zijn letterlijk hun wortels kwijt om maar even in de plantentaal te blijven spreken. En juist dat is de basis om op koers te blijven en ondertussen te kunnen meebewegen met de veranderende wereld.

Hoe zorg jij dat je zowel outsite-in als inside-out blijft reflecteren?

 

Hoe nu verder?

Met deze tips kan je direct aan de slag om het model in te zetten in jouw organisatie. Heb je behoefte om hier verder over te praten en direct advies te ontvangen hoe? Neem dan contact met mij op of plan een kennismakingsgesprek in. 

Kennismaking

Over Frisse Blik

Met mijn bedrijf Frisse Blik marketingadvies help ik daadkrachtige en groeiende MKB-ondernemers met het verhelderen, concretiseren en vermarkten van hun businessplannen, zodat zij nog beter op hun doelgroep aansluiten. Door het helder formuleren van de missie en visie, het ontwikkelen van de marketingstrategie, het vormgeven van de marketingdoelstellingen en het verwerken van deze doelstellingen in structurele en uitvoerbare plannen.
“Ik kijk met een frisse blik naar jouw business, zodat jij met andere ogen naar je eigen bedrijf kan kijken.”

Contact

Neem contact op met mij via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel me op +31 648574476, ik help je graag verder.