authentieke keuzes: Wat is vrijheid voor jou?
Voor mij staat ondernemerschap gelijk aan vrijheid. Vrijheid om mijn eigen keuzes te maken als ondernemer. Vrijheid om in te spelen op de ontwikkelingen in mijn vakgebied en mijn expertise in te zetten bij die organisaties die hier behoefte aan hebben. Vrijheid om te kiezen dat ik een marketingadviseur ben, en dat ik werk met groeiende bedrijven die innovatie voorop stellen.
Het thema vrijheid kwam ook voor in het biografisch interview dat Pieter Buss, media-expert voor PR en publiciteit en oprichter van Bureau Busskruit, bij mij afnam. Het gaat over de vrijheid van keuzes hebben. Ik heb die vrijheid gevoeld en geniet nu dagelijks van deze keuzes. Ook jij als ondernemer hebt de mogelijk om de juiste keuzes te maken. Kom uit de waan van de dag en maak die keuzes die jou helpen jouw bedrijf te laten groeien.
“Veel ondernemers leven volgens de waan van de dag. Ik help hen met de vraag of ze nog op het juiste spoor zitten. Ik kijk van buiten naar binnen en pel af tot de kern. Van daaruit bouwen we weer op, met een strategie die bij jouw bedrijf past."
Lees verder voor het hele biografisch interview...
Interview: biografie Isla Sint-Bouwman, marketingadviseur en oprichter Frisse Blik marketingadvies.
Lang werkte Isla Sint-Bouwman in de corporate wereld, totdat ze merkte dat die materialistische instelling niet rijmde met haar eigen identiteit. De Amsterdamse gooide het roer om, verhuisde naar het landelijke Holten en werkt nu als zelfstandig ondernemer om de wereld wat beter te maken. Vanuit marketingbureau Frisse Blik leert ze mkb’ers met een frisse blik naar hun eigen business te kijken. Zodat ze een bedrijf kunnen neerzetten dat vanuit visie de business runt.
Sint-Bouwman groeide op in hartje Amsterdam, het Vondelpark was haar achtertuin. Het ondernemende zat in haar DNA, al uitte het zich aanvankelijk enkel door in bomen te klimmen en met een vriendje over daken te lopen. Het avontuur lonkte. Buiten was haar speelterrein. “Ik was geen typisch meisje-meisje.”
Commercieel
Na een stabiele jeugd ging ze Vrijetijdsmanagement studeren. Feestjes en events organiseren, zo was haar toekomstgedachte. Uiteindelijk leerde ze vooral de corporate wereld van binnen en buiten kennen. Sint-Bouwman heeft er veel commerciële functies gehad. Zo werkte ze bij internationale advocatenpraktijken als Allen & Overy en Freshfields Bruckhaus Deringer. Werelden waarin geld verdienen en uiterlijk vertoon belangrijk waren.
Omdat ze op 25-jarige leeftijd moeder werd, werkte ze op veel plekken feitelijk parttime. Hoewel ze een fulltime dienstverband aanging en ook net zo veel deed, werd ze niet voor vol aangezien. “Als parttimer had ik een plafond. Dat vind ik een beperkende gedachte waar ik altijd wel tegen gevochten heb. Je kunt de potentie van mensen dan namelijk niet ten volle benutten.” De managers gaven niet echt leiding aan haar, de Amsterdamse regelde het zelf wel. Bovendien was ze vaak na vijf jaar wel ergens uitgekeken. “Dan kende ik het bedrijf en had ik het trucje door.” Zodoende vond de gewenste doorontwikkeling nergens plaats.
Kruispunt
Gevolg was dat Sint-Bouwman Bouwman verder ging kijken, in een poging haar brandende ambities elders te gelde te maken. Na een kort uitstapje naar de culturele sector en een terugkeer in de zakelijke dienstverlening, belandde ze op een kruispunt. Samen met haar partner ging ze leiderschapsgesprekken aan om erachter te komen: wat wil ik nu eigenlijk? En ook: waar word ik echt gelukkig van?
De antwoorden weerspiegelden een droombeeld van vroeger: in een hutje op de hei wonen. De mindset voor haar privéleven en haar werkende leven strookten niet met elkaar. “Privé scheidde ik al het afval en deed ik zo veel mogelijk op de fiets, maar voor mijn werk reed ik in een Audi A3. Dat contrast was groot en klopte niet.” Zij en haar partner maakten de oversteek van de drukke stad naar het gemoedelijke platteland. Holten werd de nieuwe uitvalsbasis, groen en rust haar dagelijkse omgeving.
Zelfstandig ondernemer
Aanvankelijk reisde ze nog elke dag twee uur heen en terug naar haar werk in Amsterdam, maar gelukkig werd ze er niet van. Het materialistische leven met te veel nadruk op de buitenkant was passé. Tegelijkertijd borrelde het zelfstandig ondernemerschap hoe langer hoe meer op. De drang naar onafhankelijkheid kon ze niet langer weerstaan. “Dat heb ik van mijn vader, die op zijn vijftigste een organisatieadviesbureau begon. Hij hield me altijd voor: je moet jezelf kunnen zijn en niet onder het juk van een ander te hoeven leven.”
En zo gebeurde het dat de daadkrachtige en eigenzinnige Sint-Bouwman in 2020 voor zichzelf begon. Met haar marketingbedrijf Frisse Blik helpt ze sinds 2020 mkb-ondernemers scherp naar hun eigen business te kijken. Waarom ben ik dit bedrijf eigenlijk begonnen? Waar wil ik naartoe? Wat is mijn visie? Aan de hand van die antwoorden stelt de Holtense een marketingstrategie op. Daarmee helpt ze de bedrijven met hun positionering: hoe kan de ondernemer zich het best in de markt zetten?
‘Marketing is als vissen’
“Veel ondernemers leven volgens de waan van de dag. Ik help hen met de vraag of ze nog op het juiste spoor zitten. Ik kijk van buiten naar binnen en pel af tot de kern. Van daaruit bouwen we weer op, met een strategie die bij jouw bedrijf past. Het is testen en bijsturen: zit ik nog goed? Komt de klant bij mij die ik wil? “Het blijft uitproberen, net als vissen. Je gooit je aas uit en je vangt zalm in plaats van forel. Zit je op verkeerde plek? Gebruik je het verkeerde aas?”
Haar klanten staan open voor ontwikkeling en vernieuwing. Ze zijn onder meer bezig met duurzaamheid en innovatie. Denk aan een bouwbedrijf dat circulair bouwt. Ook in een ander opzicht staan ze voor duurzaamheid. “Ik help hen niet met een marketingstrategie die je volgende week helpt om klanten binnen te halen. We maken lange termijnplannen. De meeste klanten die ik help zijn geen starters, maar groeiende bedrijven.”
Als expert op de markt gezien worden, dat is uiteindelijk het streven van Sint-Bouwman. Daarbij focust ze op de doelgroep zelfstandig ondernemers en mkb-bedrijven tot maximaal 100 fte. “Daar kan ik meerwaarde leveren.” Een vitale organisatie moet er over drie jaar staan, zodat ze het leven kan leiden dat ze nu doet. In principe ook zonder compagnon of personeel. “Ik geloof in de meerwaarde van samenwerking, maar houd tegelijkertijd van flexibiliteit. Eigen keuzes maken vind ik erg belangrijk, ik geniet van die ruimte.”
Privé
Sint-Bouwman is getrouwd en heeft drie kinderen: één jongen van 16 en twee meiden van 11 en 14 jaar. Wandelend over de Sallandse Heuvelrug komt ze tot inspiratie en heldere ideeën.
Verder speelt sport als een rode draad door haar leven. Waar ze in het verleden zo’n beetje alle disciplines heeft beoefend (van basketbal en volleybal tot krachttraining en turnen) rijdt ze tegenwoordig vooral paard. Haar hoofd maakt ze eveneens leeg in de -inmiddels- uit de kluiten gewassen moestuin. Op een oppervlakte van zo’n 120 vierkante meter staat zoveel groente dat ze er jaarrond van kan eten. Daarmee heeft ze voor zichzelf het bewijs geleverd: ook stadsmeisjes kunnen tuinieren.
Over Frisse Blik
Met mijn bedrijf Frisse Blik marketingadvies help ik daadkrachtige en groeiende MKB-ondernemers met het verhelderen, concretiseren en vermarkten van hun businessplannen, zodat zij nog beter op hun doelgroep aansluiten. Door het helder formuleren van de missie en visie, het ontwikkelen van de marketingstrategie, het vormgeven van de marketingdoelstellingen en het verwerken van deze doelstellingen in structurele en uitvoerbare plannen.
Vragen?
Heb je vragen over bovenstaande onderwerpen? Of wil je een afspraak maken? Neem dan contact op met mij via