Positionering: een sterk merk met een helder verhaal

Isla Frisse Blik kleur 13Hoe positioneer jij jouw onderneming in de markt? En hoe zorg je ervoor dat je opvalt tussen de anderen? Een unieke positionering maakt het verschil in elke concurrerende markt. Maar hoe kom je tot de juiste positie en hoe pak je dit aan?

Een goede positionering zorgt ervoor dat je een sterk merk in de markt zet. Jouw onderneming krijgt een eigen identiteit. Je zorgt voor duidelijkheid over je eigen product en de markt waarin je opereert. Merken die zichzelf herkenbaar, consistent en authentiek positioneren zijn succesvoller. Vooral als ze duidelijk kiezen welke dieper liggende emotionele behoeften van de doelgroep ze in hun positionering centraal stellen. We noemen dat kleur bekennen.

Isla Frisse Blik kleur 13

Maar wat moet je doen om deze sterke positie in te kunnen nemen? Daarvoor heb je een heldere basis nodig van jouw merk. Waar je voor staat, wat jouw dienst of product is en wie jouw doelgroep is. Deze elementen zorgen ervoor dat je jouw merkbelofte definieert. Een belofte die jouw onderneming maakt naar klanten toe, naar leveranciers, netwerk en naar de hele markt waarin zij opereert.

Met bovenstaande elementen kan jij de volgende merkbelofte invullen:

Voor [doelgroep] is ons merk [merknaam] de voornaamste [categorie/sector] in [geografisch gebied] want wij bieden [bijzonderheid/USP] in een tijd van [trends].

Hierbij zijn een aantal elementen van belang:

  • Doelgroep
  • Merknaam
  • Categorie/sector
  • Geografisch gebied
  • Meerwaarde/USP
  • Trends

Hieronder heb ik een uitwerking gemaakt van de elementen die je nodig hebt om deze merkbelofte goed in te kunnen vullen.

  1. Doelgroep 
    Wie is jouw doelgroep? Omschrijf jouw doelgroep helder en concreet waarbij je zowel demografische gegevens meeneemt als jouw ideale klant. Oftewel, voor wie werk jij het liefst?

  2. Merknaam 
    Welke naam heeft jouw merk? Dit is waarschijnlijk een simpele invuloefening voor je. En mocht dat niet zo zijn, dan is het goed eens kritisch naar jouw merknaam te kijken.

  3. Categorie/sector 
    Op welke sector focust jouw bedrijf zijn? Definieer de specifieke sector of categorie waar jouw onderneming werkzaam is.

  4. Geografisch gebied 
    In welk gebied is jouw onderneming werkzaam? Ga je voor de regio, de provincie of juist het hele land? En wellicht beperk je je niet tot een land, maar pak je juist een groter gebied.

  5. Meerwaarde/USP 
    Waarin onderscheidt jouw onderneming zich? Dit is niet alleen je sterke punten, maar echt het onderscheidend vermogen. Oftewel jouw Unique Selling Proposition, die bestaat uit verschillende Unique Selling Points.

  6. Trends
    Welke trends zijn er van invloed op jouw business? Schrijf deze trends eens op en verdeel ze dan onder in kansen en bedreigingen. (onderdeel van de SWOT-analyse). Welke trends zijn dan van invloed op jouw business en in welke mate? Gebruik voor deze oefening vooral de meest aansprekende trends die direct van invloed zijn op jouw business.

Jouw merkbelofte
Het uitschrijven van jouw merkbelofte helpt je bij het scherper uitwerken van de positionering van jouw onderneming. Het dwingt je letterlijk om na te denken over de verschillende elementen die van invloed zijn op de positie die jouw onderneming inneemt.

"Your brand is what people say about you when you are not in the room"
Jeff Bezos | Amazon

Daarbij zorgt het ervoor dat je met deze merkbelofte de identiteit van jouw onderneming helder kunt vertellen aan anderen; jouw (potentiële) klanten, netwerk, vrienden en familie. Met als resultaat dat zij goed weten wat jouw onderneming doet en waar je voor staat.

Hoe verder?
Toch niet zo zeker over jouw merkbelofte? Of kom je er niet uit met het formuleren van de verschillende onderdelen? Plan dan een 1op1-consult in en ik help je jouw merkbelofte scherp op papier te krijgen! In mijn volgende blog lees je hoe je jouw doelgroep verder kunt uitwerken. Blijf je me volgen? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief en ontvang maandelijks mijn frisse blik blog met thema’s op het gebied van ondernemerschap, marktpositionering, business development, marketing en communicatiestrategie.

MELD JE AAN

Over Frisse Blik
Met mijn bedrijf Frisse Blik help ik ondernemers in de zakelijke dienstverlening met het concretiseren en vermarkten van hun businessplannen zodat zij nog beter op hun doelgroep aansluiten. Door het helder formuleren van de visie, het ontwikkelen van de marketingstrategie, het vormgeven van de marketingdoelstellingen en het verwerken van deze doelstellingen in structurele en uitvoerbare plannen.

Vragen?
Heb je vragen over bovenstaande onderwerpen? Of wil je een afspraak maken? Neem dan contact op met mij via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel me op +31 648574476, ik help je graag verder.