IDENTITEIT VAN JE BEDRIJF: Hoe zorg jij voor de juiste geloofwaardigheid?

sanko20211021LRZW 0026De juiste geloofwaardigheid is cruciaal voor een bedrijf. Het heeft invloed op de omzet, de klanten, het personeel en de marktpositie van het bedrijf. Maar hoe zorg je nu voor de juiste geloofwaardigheid? Welke elementen moet je hierin meenemen als ondernemer en waar heb je invloed op? In dit blog ga ik in op de bedrijfsidentiteit en de belangrijkste kenmerken van geloofwaardigheid. Zodat jij ook vanuit visie naar meer business kan groeien.

Voor een goede marketingstrategie is een heldere bedrijfsidentiteit heel belangrijk. Het zorgt voor de basis waarop de strategie gebouwd wordt zodat deze ook daadwerkelijk aansluit op de organisatie.

sanko20211021HRcolor 0028

Wat is identiteit?

De identiteit van een bedrijf is te vergelijken met de identiteit van jou als persoon, het geeft een beeld van hoe het bedrijf overkomt op de omgeving. Toch weten we dat de identiteit uiteindelijk grotendeels wordt gevormd van binnenuit. Het meest cruciale van een identiteit is wel dat het niet maakbaar is. Het is een directe weerspiegeling van de cultuur en structuur binnen het bedrijf.

Waarom een identiteit zo belangrijk is

Een heldere bedrijfsidentiteit draagt bij aan meer zichtbaarheid en daardoor meer klanten. Met als resultaat dat de bedrijfsresultaten verbeteren, de positionering van het bedrijf verstevigt, de productiviteit verhoogt, en dat zelfs de werknemerstevredenheid omhoog gaat. De belangrijkste reden is wel dat identiteit datgene is wat het bedrijf uniek maakt. Wanneer er een duidelijke identiteit is bij een bedrijf, dan ben je makkelijk herkennen voor jouw publiek.

“Als mensen je mogen, zullen ze naar je luisteren, maar als ze je vertrouwen doen ze zaken met je.”
Zig Ziglar

Belangrijke kenmerken van de geloofwaardigheid:
  • Vertrouwen: Dit is toch wel de meest cruciale factor van geloofwaardigheid. Het vraagt om geloof in het bedrijf of dienst en het geloof in de mensen die er werken. Pas als er vertrouwen is, zal een klant een dienst bij jouw bedrijf afnemen. Succesvolle bedrijven zijn dan ook bedrijven die eerlijk en direct communiceren. Websites en mond-tot-mond reclame staan nog altijd met stip bovenaan als de meest succesvolle marketingkanalen. Hierin is vertrouwen in het bedrijf en de dienstverlening cruciaal.
  • Authenticiteit: Een bedrijf dat authentiek is wordt gezien als oprecht, consistent en echt. Klanten worden steeds kritischer over waar ze hun diensten afnemen en of het bedrijf wel echt bij hun overtuigingen past. Ze hechten er waarde aan dat de producten of diensten passen bij hun eigen normen en waarden. Klanten bouwen zo ook aan hun eigen identiteit. Dit wordt ook steeds belangrijker om een keuze te maken tussen alle mogelijkheden. Denk hierbij aan merken zoals Nike of Coca Cola die zich met een duidelijke identiteit profileren en waar klanten zich graag aan verbinden.
  • Transparantie: Eerlijk en transparant zijn is belangrijk om geloofwaardigheid op te bouwen. Klanten kunnen steeds makkelijker diensten, referenties en kwaliteit vergelijken. De trend digitalisering speelt hier een grote rol in en zorgt ervoor dat veel kennis over bedrijven online vindbaar is en gemakkelijk te vergelijken.
  • Luisteren: Een veel voorkomende fout (nog steeds!) is dat mensen niet echt luisteren naar hun klant. Een bedrijf dat oprecht luistert is bereikbaar, open en moedigt feedback aan. Ze gebruiken alle input die ze ontvangen en leren hiervan. Luisteren versterkt de geloofwaardigheid op diverse manieren. Het zorgt voor een menselijk imago van het bedrijf en zorgt vooral voor dat het bedrijf blijft communiceren met haar doelgroep. Marketing tools zoals feedback formulieren, referenties en klantpanels worden dan ook als geloofwaardig ervaren.
  • Benaderbaar: Door benaderbaar te zijn en te reageren op feedback van klanten blijf je in contact. Bedrijven die snel reageren en benaderbaar zijn hebben tevreden klanten. De klanten voelen zich namelijk gehoord en gezien. Het twitteraccount van KLM Airlines is hier een mooi voorbeeld van. Ze reageren hier binnen 1 uur op alle vragen.
  • Bevestiging: Belofte maakt schuld. Wat je beloofd moet je ook bevestigen. Zodra de klant kan bevestigen dat het bedrijf waar maakt wat het beloofd heb je vertrouwen.
Geloofwaardigheid zit vooral in duidelijkheid

Wat we zien is dat geloofwaardigheid vooral zit in duidelijkheid en consistentie. Een duidelijke identiteit, die consistent wordt uitgedragen zorgt voor geloofwaardigheid. En daardoor zijn klanten eerder geneigd jouw diensten af te nemen dan die van de concurrent. De klant is steeds meer op zoek naar bedrijven die hun ware identiteit laten zien. Bedrijven die geloofwaardig zijn en passen bij de waarden die de klant belangrijk vindt in het leven en in zijn business. Wees dan ook duidelijk als bedrijf. Voer de bedrijfsidentiteit, de normen en waarden door in de marketingstrategie en laat zien waar je voor staat en waar je voor gaat. De keuze voor deze eigenheid geeft jouw klanten de mogelijkheid om in volle overtuiging (en in het volste vertrouwen) voor jou te kiezen. En als kers op de taart geeft het jouw bedrijf een duidelijke basis om de juiste beslissingen te nemen.

Hoe zit het met de geloofwaardigheid van jouw bedrijf?

Hoe verder?

Als marketingadviseur werk ik graag met bedrijven die vanuit authenticiteit hun business willen runnen. Een eerlijke, heldere en vooral transparante identiteit die laat zien waar je als bedrijf voor staat en voor gaat. Juist daardoor zorg je ervoor dat je de juiste klanten aantrekt en de business kan runnen op een manier die bij jouw bedrijf past.
Benieuwd of jouw marketingstrategie aansluit op de identiteit van jouw bedrijf? Plan dan een vrijblijvend adviesgesprek in en ik bespreek samen met jou de mogelijkheden. Zodat jij ook vanuit visie naar meer business kan.

AFSPRAAK MAKEN

Blijf je me volgen? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief en ontvang maandelijks mijn frisse blik blog met thema's als ondernemerschap, business development en marketing.

Over Frisse Blik

Met mijn bedrijf Frisse Blik marketingadvies help ik daadkrachtige en groeiende MKB-ondernemers met het verhelderen, concretiseren en vermarkten van hun businessplannen, zodat zij nog beter op hun doelgroep aansluiten. Door het helder formuleren van de missie en visie, het ontwikkelen van de marketingstrategie, het vormgeven van de marketingdoelstellingen en het verwerken van deze doelstellingen in structurele en uitvoerbare plannen.

 

“Ik kijk met een frisse blik naar jouw business, zodat jij met andere ogen naar je eigen bedrijf kan kijken.”

 

Vragen?

Heb je vragen over bovenstaande onderwerpen? Of wil je een afspraak maken? Neem dan contact op met mij via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel me op +31 648574476, ik help je graag verder.