ALS JE VERHAAL MAAR HELDER IS...

Isla Frisse Blik kleur 15Een tijdje terug werd ik gebeld door collega marketeer Chantal Bannink, eigenaar van Lentebloesem Marketing & Events. Of ik een gastblog voor haar klanten wilde schrijven over de basis elementen van een goede positionering. Missie, Visie en Kernwaarden. Dat doe ik natuurlijk graag en zo ontstond dit gastblog: Als je verhaal maar helder is... 

Zodra je een business coach, marketingstrateeg of positioneringsdeskundige spreekt hebben zij het over je visie, je missie en je kernwaarden. Maar waarom eigenlijk? Waarom zijn deze elementen zo belangrijk als het gaat om jouw ondernemersverhaal? Een goed verhaal heeft altijd een rode draad.
Een goed verhaal bestaat uit puzzelstukjes die goed in elkaar grijpen, die naadloos in elkaar overlopen en samen een geheel vormen. De basis van die puzzelstukjes zijn de visie, de missie en de kernwaarden van jouw bedrijf, van jou als ondernemer. Ik licht ze hieronder wat uitgebreider toe met concrete tips om er mee aan de slag te kunnen gaan.

Isla Frisse Blik kleur 15

Missie – Waar sta je voor?
Een missie is tijdloos, het gaat specifiek om jouw motivatie als ondernemer en die van jouw bedrijf, oftewel de intrinsieke motivatie. Waarom doe je wat je doet? Wat wil jij verbeteren in de wereld? Waarom wil je anderen helpen? Drie tips bij het ontwikkelen van jouw missie:

  • Voor wie ben je er?
  • Wat heb je te bieden?
  • Wat onderscheidt je?

Visie – Waarvoor doe je het?
Een visie gaat over de focus die jij als ondernemer hebt met jouw bedrijf, naar buiten toe. Waarvoor doe je wat je doet? Daarbij is een visie tijdgebonden en focust zij zich vaak op de komende 3, 5 of zelfs 10 jaar. Het is het ambitieuze beeld van de toekomst. Drie kritische succesfactoren waar je rekening mee moet houden zijn:

  • Wat is doorslaggevend voor jouw succes?
  • Welke factoren maken jouw bedrijf uniek?
  • Wat zijn jouw kerncompetenties?

Kernwaarden – Hoe pak je het aan?
De kernwaarden zeggen iets over jou als ondernemer en over jouw bedrijf. Hoe pak je de zaken aan en hoe ga je met elkaar om? Ze benadrukken waar de organisatie voor staat en wat zij waar wil maken in de dagelijkse praktijk. Je kunt het vergelijken met de normen en waarden van jouw bedrijf. Voorbeelden zijn vernieuwend, integer, professioneel, klantgericht.

"Kernwaarden vormen de basis van een sterk merk"

Om jouw kernwaarden helder op papier te krijgen zijn hier een aantal handige tips waar je rekening mee moet houden:

  1. Geef focus, 3 kernwaarden is al veel
  2. Houd de kernwaarden zo dicht mogelijk bij het primaire proces van jouw onderneming
  3. Werk de kernwaarden uit, hoe neem jij ze mee in de dagelijkse praktijk

Met het uitdragen van jouw kernwaarden kan een potentiële klant zich makkelijk binden aan jouw bedrijf. De klant identificeert zich met de manier waarop jij werkt en omgaat met de ander. Dat helpt jouw klant weer het besluit te nemen om met jou te willen samenwerken.

Hoe nu verder?
Bovenstaande puzzelstukjes vormen de basis van jouw verhaal. Het verhaal van jouw onderneming. Als het verhaal helder is en consistent, dan heb jij jouw pitch altijd klaar staan, is de basis gelegd voor je marketingactiviteiten en kan jouw klant zich makkelijk identificeren met jouw dienstverlening, Het is de basis van jouw bedrijf, de fundering voor jouw marketingstrategie.

De volgende stap is dan ook de manier uitwerken waarop je als organisatie de zaken aanpakt. De strategie. Met jouw verhaal helder op papier wordt jouw marketing en het consistent uitdragen van jouw verhaal elke dag een feestje.

Mijn frisse blik
Ook behoefte aan een frisse blik op jouw business vraagstuk? Of heb je twijfels over de juiste positionering? Plan dan een vrijblijvend adviesgesprek in, ik help je graag verder. Blijf je me volgen? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief en ontvang maandelijks mijn frisse blik blog met thema’s op het gebied van ondernemerschap, marktpositionering, business development, marketing en communicatiestrategie.

MELD JE AAN

Over Frisse Blik
Met mijn bedrijf Frisse Blik marketingadvies help ik ondernemers in de zakelijke dienstverlening met het concretiseren en vermarkten van hun businessplannen, zodat zij nog beter op hun doelgroep aansluiten. Door het helder formuleren van de missie en visie, het ontwikkelen van de marketingstrategie, het vormgeven van de marketingdoelstellingen en het verwerken van deze doelstellingen in structurele en uitvoerbare plannen.

Vragen?
Heb je vragen over bovenstaande onderwerpen? Of wil je een afspraak maken? Neem dan contact op met mij via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel me op +31 648574476, ik help je graag verder.