Mijn frisse blik: terugblik op een jaar ondernemerschap
Een jaar geleden, augustus 2020, is Frisse Blik marketingadvies ontstaan. En bij het ontwikkelen van een bedrijf hoort een toepasselijke naam. Een die duidelijk maakt wat je doet en wat je kunt betekenen. "Wat doe ik dan precies? Waar ben ik goed in en waar help ik bedrijven graag mee?" Die vragen spookte door mijn hoofd bij het bedenken van een passende naam.
Terugkijkend op mijn carrière heb ik vooral nieuwe functies bekleed, nog te ontwikkelen afdelingen bemand, verschillende branches en sectoren van binnen gezien en zo ongeveer alle commerciële functies binnen een organisatie ervaren, van marketing en communicatie tot business development, sales en events.
Een frisse blik
"Eigenlijk bied ik bedrijven het liefst een frisse blik op hun organisatie" dacht ik toen. Ik kijk graag met andere ogen naar het business vraagstuk, het bedrijf en haar positionering, en maak direct de vertaalslag naar de (marketing)strategie en de uitvoering. Hoe verhoudt het bedrijf zich tot de markt, welke positie neemt zij in ten opzichte van haar concurrenten, hoe zit het met de consistentie van de uitvoering en welke strategie past hierbij.
"Met een frisse blik naar business kijken"
Recruiters hebben mij vaker de vraag gesteld of ik kon uitleggen waarom ik veel korte dienstverbanden had van niet meer dan een tot drie jaar. Destijds vond ik dat een lastige vraag en nu zie ik de meerwaarde ervan in. Juist door de ervaring in veel verschillende bedrijven en branches heb ik snel leren schakelen en leg ik verbanden die een ondernemer soms zelf niet meer ziet.
Strategisch en operationeel
Wat mij opviel bij de bedrijven en organisaties die ik op mijn carrièrepad tegenkwam was dat strategie en praktische uitvoering niet altijd hand in hand gingen. De strategische plannen werden vanuit het management opgelegd en afdelingen konden deze uitvoeren. Door de verbinding tussen strategisch, tactisch en operationeel tot stand te brengen en daar aandacht aan te besteden ervaar ik dat de operationele kant meer beeld krijgt van het strategisch plan. En daarbij ontwikkelt de strategische kant inzicht op de moeilijkheden en mogelijkheden die er kunnen ontstaan bij de uitvoering.
"Strategie en praktische uitvoering met elkaar verbinden"
Zelf heb ik zowel operationeel (als event manager draaide ik mijn hand niet om voor een draaiboek, een deadline en flink wat uitdagingen op de dag van het event) als strategisch (diverse adviesfuncties en strategische vraagstukken) gewerkt. Waardoor ik merk dat ik een lange-termijn visie moeiteloos kan vertalen in een operationeel plan van aanpak waar een team nog diezelfde dag mee aan de slag kan. “Ik zie mijzelf soms als de brugfunctie tussen de ondernemer en zijn team, het management en de uitvoerende afdelingen.” De verbinding die dan ontstaat is zo waardevol. Waarbij de meerwaarde vooral zit in het wederzijds begrip en het creëren van één team met dezelfde ambitie.
Waar sta ik voor
Met het starten van mijn eigen bedrijf wilde ik ook aandacht besteden aan mijn kernkwaliteiten. Waar sta ik nu eigenlijk voor en hoe ga ik het liefst te werk? Kernwaarden, de normen en waarden van een organisatie. “Als zelfstandig ondernemer ben ik mijn bedrijf, en mijn bedrijf dat ben ik.” Juist daarom heb ik voor kernwaarden gekozen zoals ik graag werk. Frisse kernwaarden die passen bij Frisse Blik marketingadvies. FRIS, ZAKELIJK en KRACHTIG, daar staat Frisse Blik marketingadvies voor.
- FRIS: creatieve out-of-the-box denker met ruim 15 jaar werkervaring in commerciële, publieke en culturele organisaties.
- ZAKELIJK: sparringpartner voor bestuur, management en professionals.
- KRACHTIG: resultaat gedreven professional die graag haar organisatorische vaardigheden en oog voor detail gebruikt om zaken voor elkaar te krijgen.
Ervaren consultant
Nu een jaar later zie ik dat de fundering van mijn bedrijf staat, het verhaal klopt. Met de bouwstenen aan ervaring die ik in de jaren heb opgedaan heb ik mijn bedrijf kunnen opbouwen tot een stevige onderneming die weet waar zij voor staat en hoe zij de zaken aanpakt. Elke dag zet ik die frisse blik, samen mijn competenties, graag in om ondernemers te helpen bij hun business door te adviseren op het gebied van marketing, business development en communicatie.
"Your path and purpose will become crystal clear when you begin to trust your vision"
Bill Walsh
Hoe verder?
Ook behoefte aan een frisse blik op jouw business vraagstuk? Of heb je twijfels over de juiste positionering? Plan dan een vrijblijvend adviesgesprek in, ik help je graag verder. In mijn volgende blog lees je meer over mijn ervaringen in het ondernemerschap en welke prioriteiten ik stel. Blijf je me volgen? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief en ontvang maandelijks mijn frisse blik blog met thema’s op het gebied van ondernemerschap, marktpositionering, business development, marketing en communicatiestrategie.
Over Frisse Blik
Met mijn bedrijf Frisse Blik marketingadvies help ik ondernemers in de zakelijke dienstverlening met het concretiseren en vermarkten van hun businessplannen, zodat zij nog beter op hun doelgroep aansluiten. Door het helder formuleren van de missie en visie, het ontwikkelen van de marketingstrategie, het vormgeven van de marketingdoelstellingen en het verwerken van deze doelstellingen in structurele en uitvoerbare plannen.
Vragen?
Heb je vragen over bovenstaande onderwerpen? Of wil je een afspraak maken? Neem dan contact op met mij via