VERTROUWEN: De belangrijkste kernwaarde die elk bedrijf zou moeten hebben 

sanko20211021HRZW 0005Wat komt te voet en gaat te paard? Juist ja, vertrouwen.
Vertrouwen is toch wel de belangrijkste kernwaarde die elk zichzelf respecterend bedrijf zou moeten omarmen. Het is de kernwaarde die je niet expliciet op je website hoeft te vernoemen, liever niet zelfs. Ik ga er namelijk vanuit dat de fundering van je bedrijf dat vertrouwen is. Dat je op basis van die fundering je business runt. Toch is vertrouwen niet voor ieder bedrijf vanzelfsprekend. Dat ligt aan de branche die als onbetrouwbaar ervaren wordt, of juist reputatieschade heeft opgelopen. Wat meer voor de hand ligt, is dat de dienstverlening te wensen over laat. Weet jij al wat je kan doen aan het opbouwen van vertrouwen in jouw business?

Hoe belangrijk is vertrouwen in jouw business?

De meeste ondernemers zijn het erover eens dat succesvol zakendoen gaat om vertrouwen. Vooral in de dienstverlenende sector is vertrouwen een groot goed. Vanuit de geschiedenis van de taal gaat vertrouwen over hoop en zorgen voor elkaar. In basis gaat het natuurlijk over het nakomen van afspraken, openheid over en erkenning van elkaars belangen en waarden en hier zorgvuldig mee omgaan. Het gaat vooral over authenticiteit en je kwetsbaar opstellen en vertrouwen hebben in de ander zijn of haar kunnen, expertise en specialisme. Zakendoen gaat om vertrouwen winnen. Zodra we vertrouwen hebben in het product, de dienst, de organisatie, de persoon, dan pas zijn we geneigd te kopen.

sanko20211021LRcolor 0005

Wat maakt een merk betrouwbaar?

Het marktonderzoeksbureau Markteffect deed onlangs onderzoek naar ‘de betrouwbaarheid van een merk’ en kwam tot een aantal mooie conclusies die zij, tijdens de Nima Marketing Day 2022 in Utrecht, deelde met het publiek.
Zij spraken over hoe belangrijk vertrouwen is in jouw business. Zo concludeerde ze dat vertrouwen groeit door: positieve ervaringen, gespecialiseerd personeel, klantenservice, duidelijke communicatie, servicegericht, eerlijk zijn, transparantie, afspraken nakomen, garantie, bekende naam, goede prijs/kwaliteitverhouding. Allemaal begrippen die respondenten noemden op de vraag wat een merk nu betrouwbaar maakt.

Als betrouwbaarste merken kwamen 3 bedrijven naar voren: Bol, Philips, Albert Heijn. Alle drie een degelijk bedrijf met een lange staat van dienst in Nederland. Ze zijn continu bezig met het vergroten van het vertrouwen van de consument in hun bedrijf. Daartegenover staan een aantal aspecten die zorgen voor een onbetrouwbaar merk. Zoals; slechte ervaringen, schandalen of negatieve media-aandacht. Aan jou de schone taak om er alles aan te doen om dit te voorkomen!

“Als je vertrouwen hebt, hoef je niet de hele trap te zien om de eerste stap te zetten.”
Martin Luther King

Betrouwbaarheid voor jouw sector

In de (zakelijke) dienstverlening is betrouwbaarheid van groot belang, maar liefst 48% van de respondenten geeft deze sector aan. En dat is niet gek als je bedenkt dat het vooral om de service, de relatie en de eerste indruk gaat. We hebben het hier niet over een product wat moet doen wat het belooft, we hebben het over een dienst die je afneemt. Een dienst waar je vooraf vertrouwen in moet hebben, dat het jou helpt om verder te komen en die oplossing biedt die jij voor ogen hebt.

Hoe vergroot je vertrouwen

Vertrouwen is er niet direct, daar moet je aan werken. Maar hoe doe je dat nu in de dienstverlening? Hieronder deel ik een aantal tips om met jouw bedrijf te werken aan vertrouwen. De top-3 uit het onderzoek van Markteffect:

  1. Afspraak is afspraak: maak verwachtingen waar…
    Klanten hebben verwachtingen van jouw dienstverlening. Je hebt vooraf een belofte gedaan die blijkt uit de teksten op je website, de gesprekken met jouw medewerkers, de kenmerken van de dienstverlening en de uitstraling van de algehele branding en communicatie. Daar komen klanten op af. Als jouw bedrijf dan de verwachtingen niet waar maakt, verlies je direct het vertrouwen en zal het je flink wat energie kosten om dat weer terug te winnen.

  2. Onbekend maakt onbemind: bied een gezicht…
    Ik schreef al eerder over een gezicht bieden aan jouw bedrijf. Branding, merk, beloftes, medewerkers en de algehele uitstraling via jouw marketing en communicatie zijn het gezicht. De manier waarop het bedrijf zich profileert, welke uitstraling het heeft, welke ‘tone of voice’ er gebruikt wordt. Al deze elementen geven een gezicht aan jouw bedrijf. Zorg dat het precies dat gezicht is dat jij wilt uitstralen.

  3. Eerlijkheid duurt het langst: wees transparant...
    Transparantie is een van de belangrijkste voorwaarden om vertrouwen te winnen, en te verdienen. Door transparant te zijn waarborg je de authenticiteit van jouw bedrijf. Oftewel, wees jezelf er zijn al zoveel anderen.
De doorvertaling naar jouw dienstverlening

Met deze gouden regels kan je direct aan de slag met het vertrouwen vergroten. Niet alleen binnen de organisatie maar ook in je marketing. De elementen verwachtingen waarmaken, een gezicht bieden en transparantie kan je direct opnemen in de marketingstrategie van jouw bedrijf.
Samen met een heldere positionering (waaronder de merkidentiteit van het bedrijf, de meerwaarde voor de doelgroep en het onderscheidend vermogen ten opzichte van de concurrenten, oftewel het MCD model) en een helder beeld van de markt (waar liggen de kansen en bedreigingen) kan jij dat authentieke bedrijf zijn waar de juiste klanten op afkomen. Omdat jouw organisatie die klanten het gevoel geeft dat ze je kunnen vertrouwen.

Hoe verder?

Als vertrouwen in jouw business belangrijk is, dan help ik je graag bovenstaande elementen te verwerken in de marketing- en communicatie strategie, zodat jouw bedrijf ook vanuit authenticiteit kunt runnen. Plan dan een 1op1-consult voor marketingadvies in en ik help je de kernwaarde vertrouwen door te vertalen in concrete acties. In mijn volgende blog lees je meer over hoe je vanuit visie naar meer business groeit. Blijf je me volgen? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief en ontvang maandelijks mijn frisse blik blog met thema’s op het gebied van ondernemerschap, marktpositionering, business development, marketing en communicatiestrategie.

AFSPRAAK MAKEN

Over Frisse Blik

Met mijn bedrijf Frisse Blik marketingadvies help ik daadkrachtige en groeiende MKB-ondernemers met het verhelderen, concretiseren en vermarkten van hun businessplannen, zodat zij nog beter op hun doelgroep aansluiten en vanuit visie naar meer business groeien. Door het formuleren van de juiste merkidentiteit, het ontwikkelen van een sluitende marketingstrategie en het verwerken van deze strategie in structurele en uitvoerbare plannen.

 

“Ik kijk met een frisse blik naar jouw business, zodat jij met andere ogen naar je eigen bedrijf kan kijken.”

 

Vragen?

Heb je vragen over bovenstaande onderwerpen? Of wil je een afspraak maken? Neem dan contact op met mij via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel me op +31 648574476, ik help je graag verder.