Het ideale stappenplan: 9 tips hoe je het meeste uit je business haalt
“Ik heb net een nieuw bedrijf aangekocht en nu? Dat bedrijf runnen dat kan ik wel, daar maak ik me geen zorgen over. Maar hoe zorg ik nou dat ik het meeste uit de business haal? Hoe kan ik dit nieuwe bedrijf zo goed mogelijk in de markt zetten?” Deze vragen stelde een ondernemer mij vorige week. En het zijn terechte vragen. Een bedrijf runnen is een ding, maar het ook goed in de markt zetten is een tweede.
Er was nog meer.
“Ik wil het alleen niet aan mijzelf ophangen. Die personal branding is niet echt iets voor mij. Ik zie liever een label voor me, waar ook anderen onder kunnen werken met dezelfde expertise.”
Ik hoor de ideeën aan en mijn hersenen beginnen meteen te werken. Dat gebeurt al snel als ik een ondernemer spreek die zo enthousiast is over zijn eigen business. En daarbij leg ik graag verbanden. Ik zie direct mogelijkheden voor deze ondernemer en hoe hij het kan aanpakken. Waarbij ik de trends in de markt combineer met de competenties van het bedrijf.
Maar eerst terug naar de basis.
Ik stel hem de volgende vragen: “Wat is je plan met deze business? Waar wil je over 5 jaar staan? Of zelfs over 10 jaar?” “Over 5 jaar?” vraagt hij. “Dan staat er een goedlopend bedrijf, een label waar meer mensen werken. Als dat een succes is, kan ik het misschien over 10 jaar wel verkopen. Zonder dat het aan mij vastzit.” Geeft de ondernemer toe. En dat is precies het uitgangspunt wat we nodig hebben om deze business goed in de markt te zetten. Want door het bedrijf een gezicht te geven, een karakter, zorg je er voor dat de doelgroep op jouw product of dienst kan aanhaken. Met als resultaat, meer business en meer omzet. Dat bereik je door dit ideale stappenplan te volgen.
Het ideale stappenplan:
- Visie, missie en kernwaarden. Allereerst zorg je dat je deze 3 elementen goed voor ogen hebt. Het helpt jou als ondernemer de identiteit van jouw bedrijf te visualiseren. Waar sta je voor en wat wil je bereiken. Simon Sinek zette dit jaren geleden al mooi in de wereld met de WHY, HOW en WHAT. Wat is de WHY van jouw bedrijf? Als je dit helder hebt, helpt het je doelgerichter te werk te gaan. En heb je de juiste ‘meetlat’ voor alle marketingactiviteiten in de toekomst.
- Ideale klant. Staan de visie en missie scherp? Dan is het tijd om naar buiten te kijken. Wie is jouw ideale klant? Voor welke doelgroep heb jij jouw dienst ontwikkelt? Hoe beter je jouw doelgroep voor ogen hebt, hoe gemakkelijker het is om de juiste strategie uit te zetten.
- Ambitie. En wat wil je ermee bereiken? Kijk naar bovenstaande voorbeeld van de ondernemer die zijn bedrijf als label in de markt wil zetten. Jouw ambitie is jouw ultieme doel. Als je de ambitie helder hebt omschreven, dan geeft het jouw bedrijf de richting die het nodig heeft om het doel ook daadwerkelijk te bereiken.
- Doelstellingen. Als de ambitie helder is wordt het tijd om deze te omschrijven in duidelijke doelstellingen. SMART-doelstellingen, waarbij elke doelstelling zodanig is omschreven dat deze Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden is. Waarom? Omdat het je helpt de doelstellingen scherp neer te zetten. Kort en krachtig, zodat jij en je collega’s zich ook echt aan deze doelstellingen kunnen verbinden.
- Strategie. En hoe ga je deze ambitie dan bereiken? Hoe ga je de juiste mensen en middelen inzetten om deze ambitie te realiseren? Een goede strategie geeft focus en je routekaart naar het realiseren van de ambitie. Maar let op; de strategische keuzes zijn geen directe vertaling van de doelstellingen, ze komen voort uit de ambitie. En dragen meestal bij aan meerdere doelstellingen.
- Maatregelen. Hoe concretiseer je dan de strategie? Met de maatregelen maak je concreet wat je gaat doen binnen de strategie en hoe je dit resultaat gaat meten. Want zoals men in de wiskunde ook wel zegt: “meten is weten” De Return On Investment (ROI) bijvoorbeeld. Welk resultaat behaal je met welke inzet? De inzet van Key Performance Indicators (KPI) helpen om de voortgang te meten. Het beste is om aan te sluiten bij bestaande indicatoren.
- Marketingkanalen. En hoe ga je dit dan goed vermarkten? De verschillende marketingkanalen kunnen je daarbij helpen. Door het resultaat en de interactie van de marketingkanalen goed te monitoren heb je voldoende data om het effect te kunnen meten. En zo nodig aan te passen om jouw doelstellingen te behalen.
- De juiste boodschap. Marketingkanalen zijn van groot belang, maar hebben niet altijd het gewenste resultaat als de juiste boodschap niet helder is. Neem hier dan ook echt de tijd voor. Welke boodschap wil je uitdragen? Uit welke elementen bestaat deze boodschap? Werk dit goed uit met elkaar zodat je een heldere rode draad hebt in de communicatie.
- En last but not least, de rode draad. De belangrijkste tip is dan ook wel consistentie. Consistent blijven in jouw boodschap, met jouw visie en missie als meetlat voor alle manieren waarop jij jouw boodschap deelt met anderen. In je salesgesprekken, de tekst op de website, de brochure en zelfs op het gebied van recruitment. Want wie kan er beter jouw bedrijf verkopen dan jij en je medewerkers zelf?
Conclusie
Met het volgen van deze stappen heb je jouw business én de daarbij behorende strategie direct helder op de kaart. Het helpt jou je business verder doorgronden en legt het fundament voor alle marketing en sales activiteiten. Maar bovenal zorgt het ervoor dat de boodschap duidelijk is. Waar jouw business voor staat. Met als gevolg dat jouw ideale klant je beter weet te vinden, zodat je meer business en daarbij meer omzet genereert. En wie wil dat nou niet!
Hoe verder?
Advies nodig hoe je dit stappenplan kan oppakken? Of wil je direct aan de slag met deze stappen? Plan dan een 1op1-consult in en ik help je verder met een frisse blik op jouw stappenplan en concrete tips hoe het verder kunt opvolgen. In mijn volgende blog lees je meer over goede voornemens en hoe het stellen van doelen voor een krachtige strategie zorgen. Blijf je me volgen? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief en ontvang maandelijks mijn frisse blik blog met thema's als ondernemerschap, business development en marketing.
Over Frisse Blik
Met mijn bedrijf Frisse Blik help ik ondernemers in de zakelijke dienstverlening met het concretiseren en vermarkten van hun businessplannen zodat zij nog beter op hun doelgroep aansluiten. Door het helder formuleren van de visie, het ontwikkelen van de marketingstrategie, het vormgeven van de marketingdoelstellingen en het verwerken van deze doelstellingen in structurele en uitvoerbare plannen.
Vragen?
Heb je vragen over bovenstaande onderwerpen? Of wil je een afspraak maken? Neem dan contact op met mij via