DE MEEST GEHOORDE MARKETINGPRIORITEITEN: NOG DIT JAAR VAN VISIE NAAR MEER BUSINESS
“Waar sta ik met mijn doelen die ik voor ogen had in januari? En hoe zit het met de targets die ik voor mijzelf en mijn onderneming heb gesteld?” Rake vragen die iedere ondernemer zichzelf zou moeten stellen. Vooral op het gebied van marketing hebben veel ondernemers prioriteiten gesteld. Hoe staat het daarmee?
We zijn alweer op de helft van het kalenderjaar, hoe staat het met jouw onderneming? Veel ondernemers gebruiken het moment in de zomer om te kijken naar de resultaten die zij tot nu toe hebben behaald. Vooral op het gebied van marketing hebben ondernemers prioriteiten. De vraag is echter of het de juiste zijn.
Top-5 meest gehoorde marketingprioriteiten
We lichten een aantal marketingprioriteiten toe. Wat houden zij in? Wat doet het met je en hoe zorg je ervoor dat deze prioriteiten jou helpen jouw doelen te bereiken. We richten ons op de top-5 meest gehoorde marketingprioriteiten:
1. Meer leads genereren
Het genereren van meer leads zorgt voor meer (potentiële) klanten wat uiteindelijk meer omzet genereert. Maar een lead moet je wel opvolgen, er aandacht aan besteden en werken naar de verbinding zodat jouw lead ook daadwerkelijk een klant wordt. En daarbij is het vooral van belang om te kijken naar de kwaliteit van de lead, valt deze lead wel binnen jouw ideale doelgroep? Voldoet de lead wel aan jouw wensen en kan jij deze lead wel bieden waar hij of zij naar op zoek is?
- TIP Zorg ervoor dat jouw leads van kwaliteit zijn voor jouw business, zodat je er een mooie klant uithaalt.
2. Klanttevredenheid verhogen
Klanttevredenheid is één van de belangrijkste graadmeters van de kwaliteit van een organisatie. Het wordt dan ook vaak gebruikt als KPI (Key Performance Indicator) om de dienstverlening te toetsen. Maar wanneer is een klant tevreden? En hoe zorg je ervoor dat je die tevredenheid verhoogt? Dit begint vooral bij de verwachtingen aan de voorkant. Wat verwacht jouw klant en hoe kan jij deze verwachtingen managen? Stem deze verwachtingen goed af voor je samen aan de slag gaat. En dan natuurlijk de dienstverlening. Hoe zorg je ervoor dat je tijdens het verlenen van jouw dienst blijft aanhaken bij die verwachtingen?
- TIP Blijf inchecken bij jouw klant tijdens de dienstverlening, zodat je voldoet aan de verwachtingen en kunt bijsturen waar nodig zodat je goed aansluit bij de wensen van jouw klant.
3. Brand awareness verhogen
Brand awareness, je hoort de term steeds vaker maar wat betekent het nu precies? En hoe kan je ervoor zorgen dat je deze awareness kunt verhogen? Brand awareness is een echte marketingterm die de herkenning van een product of dienst bij jouw (potentiële) klant beschrijft. Herkenning zorgt voor een gevoel van vertrouwen bij het product of de dienst waardoor jouw potentiële klant sneller tot aankoop overgaat.
- TIP zorg voor consistentie in je huisstijl, je verhaal en dienstverlening, zodat jouw potentiële klant je herkent en het gevoel van bekendheid en vertrouwen ontstaat.
4. Meer deals sluiten
Het sluiten van deals zorgt voor meer omzet. Maar is het vooral de kwantiteit waar je naar op zoek bent? Dit is meestal niet het enige wat van belang is. De kwaliteit, waaronder de grootte en de inhoud van een deal is zo mogelijk nog belangrijker. Waar ga jij voor als ondernemer? Wil je juist meer deals? Of ga je voor de kwaliteit van de deals. En wanneer ben je dan tevreden? Door vooraf je doelen helder te stellen en een duidelijke strategie uit te werken hoe je dit doel gaat bereiken, weet je hoeveel deals je moet sluiten om de beoogde targets te halen.
- TIP denk vooraf goed na over je doelen en wat hiervoor nodig is om dit te behalen.
5. Klantretentie verhogen
Klantretentie is niet meer of minder dan het langer vasthouden of het laten terugkeren van een klant. Het verhogen van de klantretentie zorgt er dan ook voor dat je omzet verhoogt en je een mooie klantenportefeuille opbouwt met klanten die zich graag aan jou verbinden.
Toch richten de meeste ondernemers die hun bedrijfsresultaten willen verhogen zich op het winnen van nieuwe klanten. Zonde, als je bedenkt dat je al een relatie hebt opgebouwd met klanten die wellicht wel meer diensten van jou willen afnemen. Het inzetten op klantretentie is dan ook de beste manier om je onderneming te laten groeien tegen relatief lage kosten. Je hoeft namelijk geen grote aantallen nieuwe klanten te bereiken.
- TIP blijf je op klantretentie richten door het inzetten van up-sell of cross-sell diensten, zodat je die bedrijfsresultaten behaalt die jij voor ogen hebt.
"Hoe mooi ook de strategie, af en toe moet je naar de resultaten kijken."
Winston Churchill
Prioriteiten stellen is belangrijk
Het stellen van prioriteiten helpt je te focussen op specifieke doelen. Waar wil jij je op richten en wat is belangrijk voor jouw onderneming. Deze top 5 geeft een mooi inzicht in prioriteiten die veel ondernemingen zichzelf hebben gesteld. Ik ben dan ook benieuwd welke prioriteiten jij oppakt en waarom.
Daarbij valt op dat van deze marketingprioriteiten geen enkele prioriteit concreet is. Meer leads genereren? Hoeveel dan? Ten opzichte van wat? En hoe dan?
Doelen stellen staat of valt met concretiseren. Zorg ervoor dat je de doelen die je stelt SMART maakt (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch, Tijdgebonden). Dit helpt je om de doelen ook daadwerkelijk te bereiken.
Hoe verder?
Toch niet zo zeker over jouw marketingprioriteiten? Of kom je er niet uit met het formuleren van de verschillende onderdelen? Plan dan een 1op1-consult in en ik help je jouw marketingprioriteiten opstellen en concretiseren! In mijn volgende blog lees je meer over mijn ervaringen in het ondernemerschap en welke prioriteiten ik stel. Blijf je me volgen? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief en ontvang maandelijks mijn frisse blik blog met thema’s op het gebied van ondernemerschap, marktpositionering, business development, marketing en communicatiestrategie.
Over Frisse Blik
Met mijn bedrijf Frisse Blik marketingadvies help ik ondernemers in de zakelijke dienstverlening met het concretiseren en vermarkten van hun businessplannen, zodat zij nog beter op hun doelgroep aansluiten. Door het helder formuleren van de missie en visie, het ontwikkelen van de marketingstrategie, het vormgeven van de marketingdoelstellingen en het verwerken van deze doelstellingen in structurele en uitvoerbare plannen.
Vragen?
Heb je vragen over bovenstaande onderwerpen? Of wil je een afspraak maken? Neem dan contact op met mij via