Goede voornemens: hoe het stellen van doelen bijdraagt aan een krachtige strategie
Elk jaar vragen we elkaar in januari “ wat zijn jouw goede voornemens voor het nieuwe jaar”. Als individu, maar ook als ondernemer of zelfs als bedrijf kun je goede voornemens hebben. Doelen die je wilt behalen, plannen die je wilt uitwerken. Het gevaar bij goede voornemens is dat het bij de voornemens blijft. De kracht zit hem in de strategie.
Het is algemeen bekend dat van de inschrijvingen bij de sportschool in januari nog maar een klein percentage in maart nog steeds komt opdraven. En dat is voor de meeste ondernemers niet anders met hun goede voornemens. Jaarlijks formuleren vele ondernemers weer doelen voor hun bedrijf. Je steekt de koppen bij elkaar, plant een heidag in of goede wandeling. Je zet samen of alleen de plannen op papier en in een gunstig geval print je deze nog op een mooi document voor aan de muur. Maar gedurende het jaar gaat het mis. De doelen worden vergeten in de waan van de dag. Halverwege het jaar zijn de meeste ondernemers hun goede voornemens kwijtgeraakt. Je grijpt terug op de oude methoden en doet wat je altijd al deed.
Hoe zorg je ervoor dat je de gestelde doelen ook daadwerkelijk gaat bereiken? Dat je jezelf door het jaar heen helpt herinneren aan de goede voornemens die je in december zo mooi geformuleerd had. Zodat je aan het eind van het jaar tevreden terug kunt kijken op de resultaten die je hebt behaald. En hoe deze resultaten weer hebben bijgedragen aan de groei van jouw bedrijf. Hoe kan jij het dit jaar anders doen, het anders aanpakken?
De kracht zit hem in de strategie.
De belangrijkste vraag is daarbij: “Hoe ga je deze doelen bereiken?” Wat heb je hiervoor nodig? Een belangrijk punt hierbij is; maak het concreet. Wat betekent het doel voor je en wanneer ben jij tevreden? Door je doelen helder te formuleren, dwing je jezelf hierover na te denken. Let hierbij vooral op het concretiseren van de doelstellingen. Maak ze SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden). Waarom? Omdat het je helpt de doelstellingen echt scherp neer te zetten. Kort en krachtig, zodat jij en je collega’s zich ook echt aan deze doelstellingen kunnen verbinden.
Geef je doel een duidelijke deadline.
Wanneer wil jij je doel bereikt hebben? Is het een jaardoel? Of een kwartaaldoel? En wat heb je nodig om het doel te bereiken? Door je doelen op te delen in subdoelen per maand, zorg je ervoor dat het behapbaar blijft. En weet je precies wat je komende maand kunt doen om verder te bouwen aan jouw ondernemersdroom. En in welke categorie valt jouw doel? Is het meer een financieel doel of toch een praktisch doel. Door je doelen op te delen in financiële-, praktische-, organisatorische- of ontwikkeldoelen zorg je voor duidelijk overzicht.
Plan je meetmomenten in.
Hoe staat het met je doelen? Wat heb je al bereikt? Door goed grip te houden op je doelen en de status hiervan kun je op tijd bijsturen waar dat nodig is. Wat we vooral van de afgelopen maanden geleerd hebben is dat niets altijd hetzelfde blijft. Bepaalde trends en ontwikkelingen kunnen grote invloed hebben op jouw doelen. Niet alleen in de wereld of binnen jouw sector, maar ook binnen jouw bedrijf kunnen zaken veranderen. Een regelmatige incheck bij jouw doelen zorgt ervoor dat je flexibel kunt zijn. Het doel kan nog steeds hetzelfde zijn, maar de route ernaartoe is vaak flexibel.
“Be stubborn about your goals, but flexible about your methods.”
De stip op de horizon is nu helder.
Door het concretiseren van jouw doelen en het uitwerken van de strategie. Jij zorgt er nu voor dat je weet waar je met jouw onderneming naartoe wilt. Met bovenstaande tips is het niet meer dan een simpel stappenplan. Met als resultaat een lijst concrete doelen met een krachtige strategie die de basis is voor jouw heldere boodschap. Komend jaar slagen jouw voornemens zeker!
Hoe verder?
Toch niet zo zeker over jouw doelen? Hoe je ze helder kunt formuleren en ervoor zorgen dat je ze ook daadwerkelijk opvolgt? Plan dan een 1op1-consult in en ik help je het slagingspercentage van jouw doelen naar de 100% te krijgen! In mijn volgende blog lees je hoe je van visie naar ambitie naar realisatie komt als ondernemer. Blijf je me volgen? Meld je aan voor mijn nieuwsbrief en ontvang maandelijks mijn frisse blik blog met thema's als ondernemerschap, business development en marketing.
Over Frisse Blik
Met mijn bedrijf Frisse Blik help ik ondernemers in de zakelijke dienstverlening met het concretiseren en vermarkten van hun businessplannen zodat zij nog beter op hun doelgroep aansluiten. Door het helder formuleren van de visie, het ontwikkelen van de marketingstrategie, het vormgeven van de marketingdoelstellingen en het verwerken van deze doelstellingen in structurele en uitvoerbare plannen.
Vragen?
Heb je vragen over bovenstaande onderwerpen? Of wil je een afspraak maken? Neem dan contact op met mij via